vrijdag 4 oktober 2013

Jean-Luc

Ilse Winter en Margaret Ford vonden dat er één dag in het jaar moest zijn voor dieren, de dames vonden 4 oktober een goede dag omdat het de feestdag was van Franciscus van Assisi, bekend om zijn bekommering over het lot van melaatsen, zwervers, maar ook dieren.

De eerste (wereld)dierendag was op 4 oktober 1930. Sinds de jaren 60 wordt deze dag tevens aangegrepen voor dierenrechtenactivisme. Ook werden er sedertdien activiteiten ontwikkeld om met name kinderen bij het onderwerp te betrekken. Op veel basisscholen wordt er op 4 oktober ook aandacht besteed aan dierendag, op sommige scholen nemen kinderen een huisdier of knuffel mee naar school.

Veel huisdieren worden op deze dag eens extra verwend. Zelf heb ik geen huisdieren omdat ik vind dat je als arbeidzame BAer te weinig thuis bent voor een huisdier, maar ik hou wel van dieren. Waar ik woon zijn veel watervogels en is het in het voorjaar een drukte van belang met waterhoentjes, eenden en zwanen die allemaal in of rond de vijver nesten. Daar kan ik van genieten.

Momenteel ben ik close met Jean-Luc de waakspin. zo'n twee weken geleden kwam ik op een dag de deur uit en daar zat Jean-Luc in een enorm web vanaf de bovenkant van de galerij tot aan de balustrade. Wij kunnen het goed met elkaar vinden en respecteren elkaars territorium. We hebben de afspraak dat hij niet binnenkomt en de boel vanuit zijn riante web in de gaten houdt. Als begroeting loopt Jean-Luc in zijn web met me op als ik voorbij loop van de één naar de andere kant.

Ik ben er erg voor dat wij mensen de dieren gewoon zoveel mogelijk ongemoeid moeten laten en daar waar nodig de helpende hand toe steken, zoals ik 's-winters pindaatjes neerzet op m'n lanai voor de vogeltjes, of in huis gestrande bijen, wespen, en spinnen vang en weer naar buiten breng. Het zinloos doden van dieren (ook insecten) daar kan ik met mijn verstand niet bij.

Ik wens iedereen samen met jullie (huis)dieren een fijne dierendag toe.

Jean-Luc






1 opmerking:

  1. Ja, ik besteed vandaag in de klas ook weer aandacht aan dierendag. Mijn veestapel ( 3 paarden, 16 kippen en waakpoes ) zijn ook weer eens in de watten gelegd. Ik mag helaas in de klas geen echte dieren laten meenemen want je moet tegenwoordig rekening houden met allergieën en andere aanverwante zaken die je vreoeger niet had.

    BeantwoordenVerwijderen