Een leermoment

Plotseling werd het voor mij heel inzichtelijk waarom ik als 50+er in een aparte categorie werkzoekenden geplaatst wordt, en gelijkgesteld wordt met mensen met een lichte beperking. Ik had bij de RET een jaarabonnement voor de metro, ooit toen ik nog werk had was dat de voordeligste manier om er te komen. Zo'n jaarabonnement betaal je in 10 gelijke termijnen, zodat je de laatste 2 maanden niets betaald. Die laatste 2 maanden waren voor mij april en mei. Ik hoef dus nu geen nieuw abonnement, maar het leek me handig om mijn persoonlijke OV kaart van de RET automatisch op te laten waarderen. Ik ging dus kijken op de site van OV chipkaart.

Nu heb ik ook een OV chipkaart van de NS waarop ik een dalurenabonnement heb staan, dit betekent dat ik met de trein kan reizen met 40% korting. Die wordt al automatisch opgewaardeerd. Het was voor mij een onverwacht leermoment omdat ik nu pas besefte dat die OV chipkaart van de NS óók gebruikt kan worden in andere vervoermiddelen. Ik geloofde het niet meteen en heb, jawel mensen, mezelf bij de hand laten nemen door het infantiele getekende figuurtje 'Steffie', die in het leven is geroepen voor wereldvreemden zoals ik dus klaarblijkelijk ben, om me op Sesamstraat-achtige wijze uit te laten leggen dat als het persoonlijke OV kaartje het roze OV teken heeft ik ermee in alle vervoermiddelen kan. Ik ben zo bang dat dit al jarenlang wijd en zijd bekend is, terwijl het voor mij sinds gisteren een nouveauté is. 

Het komt ook wel goed uit, want mijn persoonlijke OV chipkaart van de RET is nog maar geldig tot september van dit jaar, dan zou ik hem moeten laten vervangen. Ik vraag me wel af of ik een eventueel RET abonnement óók op die NS OV chipkaart zou kunnen laten zetten. Zover heb ik nog niet gekeken, tegen die tijd laat ik me nog wel eens door 'Steffie' voorlichten. Ik wist wél al dat ik me per vervoerder moet in- en uitchecken, dat dan weer wel. Het blijkt maar weer dat ik bejaarder ben dan ik wil toegeven. 

Dit is het OV chiplogo die alle poortjes openen die
anders gesloten zouden blijven. 

Reacties

Deze blogs zijn de afgelopen 30 dagen het meeste gelezen:

Afscheid met stille woorden

In Memoriam: Sandra Reemer

Watersnoodramp

En we gaan doorrrrr....

Het motorblok wat maar niet starten wil

Betonstad Almere