donderdag 23 juni 2016

Vuig

In mijn blogje 'Vaag' van afgelopen dinsdag bezigde ik de term 'fishy' omdat ik een luchtje vond zitten aan de hele gang van zaken. Nou lieve lezers, de geur van de noorder visafslag begint nog niet eens in de buurt te komen bij die van deze vuige onderneming. Ondanks de spellings- en stijlfouten in de mail aan mij gericht door hun corporate recruiter, had ik toch gereageerd, ik ben in den beginne een vergoelijkend mens. Onderwijl had ik hun website bezocht en zag nog meer zaken die me enigszins wat zorgen baarde waaronder een groep werknemers in twee lange rijen tegenover elkaar die aan het 'pitchen' waren. Dat is natuurlijk helemaal niets voor mij, maar goed nogmaals, when in Rome...

De andere ochtend, dinsdag, nog voor 10 uur werd ik gebeld door de corporate recruiter die in een soort ADHD-achtige spraakwaterval waar bijna geen speld tussen te krijgen was heel veel vertelde en vooral dat de functie snel moest worden ingevuld en of ik morgen (woensdag dus) al kon komen voor een gesprek. Nou dat kon in principe dus werd er een afspraak gemaakt, maar de 'fishiness' werd voor mijn gevoel sterker. Ik appte de bedrijfsnaam even door aan een lieve en ter zake kundige vriendin die van een welverdiende vakantie aan het genieten is. Die heeft zich samen met haar vriend, gezeten in de zon er even over gebogen en antwoordde op zo'n manier terug dat ik het gevoel kreeg dat ze op het punt stond haar vakantie vroegtijdig af te breken ten einde zich aan mijn buitendeur vast te ketenen om te voorkomen dat ik alleen al op gesprek zou gaan.

Zij hadden iets verder gezocht dan ik op het wereld wijde web, en deelden mee dat ik van doen had met een hele foute club. Het werk was colporteurswerk met bonussysteem in een netwerk van redelijk foute mannen. Haar vriend ontdekte dat dit bedrijf onder een andere naam eens bij "Kassa" was geweest wegens uitbuiting van werknemers en niet geheel nette verkooptransacties aan particulieren. Bingo! Mijn vermoedens waren dus juist en bovendien had ik die uitzending ook gezien destijds. Ik heb die afspraak vanzelfsprekend afgezegd. Keurig netjes heb ik laten weten dat ik bij nader inzien afzag van een functie binnen het bedrijf en heb ik bedankt voor de interesse in mij en ze veel succes gewenst met het werven van andere kandidaten.

Wie schetst mijn verbazing toen ik gisterochtend wederom een mail ontving van een andere vuige onderneming, hoewel onderneming. Het was van één persoon die ik even op Facebook heb opgezocht (wat HR-medewerkers kunnen kan ik ook) en veel was meteen al duidelijk, bovendien was het e-mailadres waar ik op zou moeten reageren een combinatie van de voornaam en geboortejaar van de geïnteresseerde, niet echt professioneel. Ook deze mail had schrijf- en stijlfouten, ik werd bijvoorbeeld beurtelings met 'u' en 'jij' aangesproken, en het toppunt was natuurlijk de zin: 'De reden dat ik u een e-mail stuur is omdat ik uw cv erg indrukwekkend vind'. Lees die zin nog maar eens door.

Mijn zelfbeeld en vooral realiteitszin is dik in orde en als mijn cv überhaupt al iets is, is die zeker niet 'erg indrukwekkend'. Daarnaast had de functie van Brand ambassadeur veel gelijkenissen met de functie waar ik voor bedankt had bij die andere firma. Ook 1 op 1 trainingen (lees indoctrinatie), commissie en bonussen, tot wel €500,= per week, en jawel, business trips naar het buitenland.
Ik heb de knop 'geen interesse' aangeklikt.

Ik zal de eerste zijn die zegt dat bedelaars geen kiezers zijn, en ik ben me ervan bewust dat mijn afstand tot de huidige arbeidsmarkt best groot is, maar er is ook voor mij een ondergrens. Vanzelfsprekend ben ik bereid weer aan het werk te gaan, maar gewoon een 9 tot 5 job van maandag t/m vrijdag is voldoende. Ik ben nooit ambitieus geweest, dus ben dat als bejaarde nu plotseling niet ineens wel, ik hoef geen uitdagingen, geen elke-dag-is-weer-een-verrassing baan, beloof me geen verre reizen, ik hoef geen bonussen. Gewoon werkzaamheden en taken die bij voorkeur repetitief zijn, daar voel ik me het fijnste bij. Ik heb dat 35 jaar lang gedaan en dan komen er op organische wijze als vanzelf dingen bij, dat is prima. Dan voel ik me senang en zet me voor 100% in.

Vandaag heb ik mijn eerste bijeenkomst bij het UWV, 'Succesvol Naar Werk'. Ik ga 10 weken lang sollicitatietraining en tips krijgen van een dame die een bericht naar mij aanhief met: 'Geachte de heer' en dan mijn achternaam.... Ik zei het al ik ben vergoelijkend.

Deze blog is natuurlijk een waarschuwing voor iedereen die wordt benaderd door dit soort, in mijn ogen, vuige ondernemingen. Tenzij het je natuurlijk geweldig lijkt, dan moet je het gewoon doen!

Volwassen mensen aan het pitchen op een parkeerplaats. Veel treuriger wordt het niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten