maandag 20 mei 2019

Brussel

Vriendin Talitha logeert vanwege haar werk regelmatig in het Novotel, en als graag geziene gast spaart ze daar punten, zodat ze zei: 'We kunnen een weekendje weg, waar zullen we heengaan?' Verschillende steden passeerden de revue, uiteindelijk kozen we voor Brussel omdat we er beiden nog nooit waren geweest. Brussel is twee uur rijden van hier dus per auto ook best te doen. Drie zaken vielen ons op, er wordt flink gebouwd aan en in de stad, zodat elke hoek die je om gaat er een bouwput te zien is. Stepjes. Door de stad verspreid staan voor iedereen te gebruiken stepjes, die de naam eigenlijk geen eer aan doen, want echt gestept wordt er niet, ze zijn elektronisch zodat overal in de stad mensen erop voorbij zoeven. En dat een modern mens op reis zonder Google Maps een roepende in de woestijn is.

Ons hotel lag in de binnenstad waaruit alles op gemiddeld zo'n 5 minuten loopafstand te bereiken is. Na onze aankomst vrijdagavond besloten we te dineren in restaurant Jardin van Gogh. Dat was een schot in de roos, heerlijk gegeten en na een diepe slaap in het hotel gingen we zaterdag op zoek naar een plek voor ontbijt en die vonden we in het intens gezellige Cicago Café, dat beviel zo goed dat we meteen besloten om er de andere dag ook te gaan ontbijten. Nu we toch in Brussel waren vonden we Manneken Pis verplicht en in de lijn daarvan ook Janneke Pis. Door de wandeltocht naar deze icoontjes van de stad kwamen we door de leuke gezellige straten met talloze winkels en restaurants alsook op de indrukwekkende Grote Markt. Bijkomend voordeel was dat het weer ons, tegen verwachting in, gunstig gezind was. In het hotel was ons door de jonge receptionist in opleiding gewezen op het hoger gelegen deel in Brussel vlakbij het Koninklijk Paleis, dus de toerist uithangend gingen we daarheen en namen en passant het stadspark mee. Al Google-mappend kwam Talitha er achter dat je Brussel niet echt had bezocht als je de Koninginnegalerij niet had gezien, een overdekte 19e-eeuwse winkelgalerij lijkend op de Passage in Den Haag. Daar vonden we Le Marmiton voor een meer dan fantastische lunch. Onderweg nog een mooie kathedraal bezocht. We hadden wel wat rust verdiend en besloten om even een powernapje in het hotel te gaan doen voor het diner.

Op aanraden van mijn Belgische Facebook-vriendin Barbara hebben we in het Art nouveau café Le Cirio gedineerd met als aperitief het beroemde Brusselse drankje half-en-half, welke aan tafel wordt ingeschonken, letterlijk tot de rand. Tijd voor vertier bij Cabaret Mademoiselle waar we nog een staartje van het optreden konden zien om vervolgens aan de cocktails te gaan in Station Bxl, waarna we het een dag noemden.

's Anderdaags zoals gezegd weer ontbeten bij Cicago Café om op aanraden van een collega van Talitha naar de vlooienmarkt op het Vossenplein te gaan. Hier ontdekten we naast de vlooienmarkt geweldige straatjes met vintagewinkels met design meubels en huisraad. Mocht ik nog eens de loterij winnen en dan onbekommerd al mijn huisraad kan vervangen zou ik er helemaal los kunnen gaan. Na al deze fijne indrukken vonden we toch ook dat een bezoek aan het wereldberoemde Atomium niet mocht ontbreken. Wij kenden het vooral uit Suske en Wiske, laat het dus niet gezegd zijn dat we niet belezen zijn. Bij de ticket voor het Atomium zat ook een toegangsbewijs voor ADAM het Brussels design museum, wat we ook hebben bezocht waar nu een tentoonstelling is over plastic design meubels en gebruiksvoorwerpen.

Op Talitha's voorstel om, globetrotters als we zijn, op weg naar huis in Antwerpen te dineren kwam ik meteen met restaurant 'Het Vermoeide Model', waar ik een aantal keer met vrienden heb gedineerd. Talitha kwam via Google Maps tot de ontdekking dat er een flinke korting te behalen was met Groupon. Nou vind ik dat geld best mag rollen, maar een in de schoot geworpen voordeel dient men nooit uit de weg te gaan, zodat we met een aardige korting copieus hebben gegeten alvorens de weg naar huis te aanvaarden.

Beiden hadden we het gevoel echt op vakantie te zijn geweest ook al was het maar een weekend. En Brussel? Daar gaan we vast nog eens heen.