zaterdag 16 mei 2020

Goud voor mama

Afgelopen 10 mei was het drie jaar geleden dat mijn moeder overleed, tevens was het Moederdag, een bijzondere samenkomst van momenten. Voor mijn zus en mij zal ze, zo lang wij er nog zijn, doorleven in ons hoofd en in ons hart en in de kleine dagelijkse dingen die we van haar hebben overgenomen.

Ik loop al enige tijd mee op dees aardkloot, en ben er onderhand van overtuigd dat toeval niet bestaat. Alles gebeurt met een reden. Dus dat ik vorige week op een bericht stuitte over het Gouden Eeuwjaar in Delft en de daaruit voortvloeiende actie 'Delft is goud', moest gewoon zo zijn. Zeker toen ik vernam dat de actie in oorsprong zou lopen tot 31 december 2019, maar is verlengt tot 30 juni 2020. De actie houdt in dat in de Jozefstraat in Delft men gouden klinkers gaat leggen, en niet zomaar gouden klinkers, men kan als cadeau voor iemand een gouden klinker laten maken met hun initialen erin. Waarmee deze voor eeuwig is verankerd in Delft.

Mijn moeder is op 20 mei 1926 geboren in Delft en heeft haar jeugdjaren er doorgebracht. Ik raakte meteen geestdriftig om voor haar zo'n klinker te laten maken met de letters J E F G erin (er mogen tot vier letters op de klinker). Mijn moeder was naar haar oma van moederskant vernoemd: Jeanette Eleonora Françoise Gerardina, die initialen vind ik meer bijzonder dan haar voorletter en achternaamletter. Mijn zus was ook meteen enthousiast toen ik haar er over vertelde en dat ik de bestelling had geplaatst.

Gisteren kreeg ik het pakketje geleverd. De bedoeling is dat men dit als een cadeau aan iemand kan geven, en dat deze zelf het proces in gang zet, maar omdat dit een postuum cadeautje is voor onze moeder, heb ik het zelf gedaan. Er zit een miniatuur gouden klinkertje in en die staat nu mooi naast mama's portret.

De order gaat nu naar de fabriek waar de initialen J E F G in de klinker worden gegraveerd. vervolgens komt er een keramieken goudlaag overheen en gaat de klinker de oven in. Ik zal een uitnodiging ontvangen als mama's klinker zal worden geplaatst. Dat zal in deze vreemde coronatijd misschien later of anders gaan dan in eerste instantie gedacht, maar we wachten het af. 

Als wij er al lang niet meer zijn zal er in de Jozefstraat een klinker liggen met de bijzondere initialen J E F G, en mocht men daar dan eens onderzoek naar willen gaan doen, dan stuit men wellicht op dit blogje, want u weet alles wat men op het wereld wijde web zet is ook voor eeuwig.

Het voelt goed om mama die is overleden in een gemeente waar ze slechts de laatste 12 uur van haar leven is geweest, in het hospice in Nieuwerkerk aan den IJssel, op deze manier symbolisch weer terug te laten keren naar haar geboortestad. De cirkel is rond.


Jozefstraat

De plaatsing van de gouden klinkers gaat in fases, en er zijn al
klinkers geplaatst. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten