zondag 10 mei 2020

Reactie

De volgende gebeurtenis vind ik heftig, moedig en getuigen van beheersing, inzicht en mensenkennis. Een man vertelt:

"Ik steek met mijn dochter over, er komt een auto toeterend door de bocht. Ik steek mijn hand op, de man remt. Hij rent scheldend op mij af. 'Ik ga je doodmaken kerel, je weer niet hoe gek ik ben'. Ik adem in: 'Dat ga je niet doen'. Ik omhels hem. De man zegt 'sorry' en loopt rustig terug naar zijn auto".

Later verklaarde hij dat het was omdat zijn dochter erbij was dat hij kalm bleef. "Ik zag de wanhoop en frustratie bij die man in zijn ogen en voelde dat dit ging werken. Dat deed het gelukkig ook, op het alternatief zit niemand te wachten."

Ik las het van de week en heb er lang over nagedacht wat een krachtig signaal er van deze waarschijnlijk heel korte maar ingrijpende gebeurtenis uitgaat. En ja, er waren natuurlijk reacties op van 'omhelzen in coronatijd!?' en dergelijke, maar dan gaat men voorbij aan de boodschap dat deze man puur instinctief reageerde en daardoor het goede deed waardoor de situatie  deëscaleerde.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten