maandag 16 november 2020

Ka-ching!

Je hebt mensen die altijd precies weten waar welke korting te behalen valt, vaak menen zij ook recht te hebben op allerlei voordelen en aarzelen niet om die met enig misbaar op te eisen en je hebt mij. Ik heb een gefixeerd inkomen ergens in de ondergrens, maar ik kan ermee komen en zoals al eerder eens gezegd ik ben niet zo veeleisend. Een paar weken geleden had ik een klein gebruiksartikel gekocht van €5,- die na twee keer gebruiken kapot is gegaan. Ik ga dan niet terug naar de winkel, zoals de eerder genoemde groep dat gedaan zou hebben, maar gooi het gewoon weg en zie het als een leermoment om het niet meer te kopen. Tegelijkertijd let ik dan wel weer op de folder van Kruidvat, als daar zogenaamde 'vier halen twee betalen'-acties instaan van verzorgingsproducten die ik toch altijd gebruik, zoals shampoo, tandpasta en douchegel, etc. Die sla ik dan in. Maar aan de andere kant heb ik geen geld teruggevraagd aan de theaters van voorstellingen die niet door konden gaan vanwege de pandemie of aan de sportschool voor de drie maanden dat er niet gesport kon worden. Zij hebben het geld harder nodig dan ik. 

Ja, ik zie de inconsequentie er ook van in. Zo ben ik ook nooit, zoals sommigen dat doen, elk jaar een onderzoek gestart naar welke energieleverancier eventueel voordeliger zal zijn dan degene die ik nu heb. Ik heb geen zin om daar moeite in te steken voor die paar tientjes dat het dan op zal leveren. Ik zit mijn hele leven al bij dezelfde energiemaatschappij als ook dezelfde zorgverzekeraar. Nu weet u vast nog wel dat er vorig jaar zonnepanelen bij mij geplaatst zijn. De revenuen daarvan zouden dan nu, na een jaar gebruik, op de afrekening merkbaar moeten zijn. Bij het online invullen van de meterstanden popte er een pop-upje op met de mededeling dat de ingevoerde meterstanden lager waren dan die van vorig jaar en of dat klopte en wat of de reden daarvan was. Het klopte, ik had gesignaleerd dat het spoeltje in de meterkast achteruit liep omdat ik stroom trok van de zonnepanelen. 

Normaliter wordt gelijk getoond wat de afrekening zal zijn en of er bijbetaald moet worden dan wel geld wordt teruggeboekt. Deze keer niet, hoewel klimaatneutraal en energiezuinig wordt gepromoot, schijnt er toch enige consternatie te ontstaan als dat ook werkelijk plaatsvindt. Ik word daar dan wat lacherig van en wachtte af wat uiteindelijk het resultaat zou zijn, Nou, ik kan u meedelen dat er een zeer aanzienlijk bedrag teruggeboekt gaat worden vanwege de zonnepanelen. Mocht u nog twijfelen over het wel of niet aanschaffen van zonnepanelen, ik zeg doen! Natuurlijk voor milieu en klimaat, maar ook omdat het veel zuiniger is, dat moet vooral de mensen die achter elke korting aanlopen erg aanspreken. En dan nog te bedenken dat de panelen zo'n twee en een halve maand niet hebben gefunctioneerd, zoals u wellicht nog wel weet. Nee, ik ga u hier niet vertellen hoeveel, praten over exacte bedragen is plebejisch. Ik kan u wel mededelen dat de energieleverancier besloot om mijn termijnbedrag met 62% te verminderen, maar dat vond ik wat te drastisch, dus heb ik er 43% van gemaakt. 

Denken aan de toekomst voor een leefbare planeet voor hen die na ons komen kan dus ook nog lonend zijn op een ander vlak.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten