maandag 23 november 2020

Zwarte week

Het hele jaar 2015 was voor mijn toenmalige werkgever een opmaat naar het uiteindelijke faillissement op 31 december van dat jaar. Het was voor niemand die er middenin stond een verrassing. In datzelfde jaar deed zich op de laatste vrijdag van november iets nieuws zijn intrede, 'Black Friday'. Een uit Amerika overgewaaid gebruik. Daar is het de dag na Thanksgiving Day en dan is iedereen, behalve het winkelpersoneel, vrij en worden er grote kortingen gegeven op de artikelen. Hier slaat het dus als een tang op een varken. Wij kennen geen Thanksgiving Day, en niemand is de laatste vrijdag van november standaard vrij. Het heeft het warenhuis van mijn emplooi dan ook niet behoed om in februari 2016 de deuren te moeten sluiten. 

Maar het zwarte zaadje was geplant, Nederlanders en kortingen, al dan niet een sigaar uit eigen doos, ze gaan er goed op. Dus sinds die tijd behoort 'Black Friday' tot de standaard acties van de Nederlandse detailhandel. U en ik zullen er niet warm of koud van worden, maar de Gerda's en Arie's kijken er vanaf september al reikhalzend naar uit. 

Dit jaar kwam er begin november een oproep vanuit de FNV om 'Black Friday' in verband met de pandemie geen doorgaan te laten vinden. Ik vond het in eerste instantie een overbodige oproep, want ik ging ervan uit dat de detailhandel hun verantwoordelijkheid daarin zouden nemen en het inderdaad zouden overslaan. Niemand wil extra verplaatsingen en daardoor ook drukte in de winkelstraten. Het gepeupel neemt zelf nauwelijks verantwoordelijkheid, hence het feit dat we nog steeds in de tweede piek zitten met immer nog hoge besmettingsaantallen, dus moet je dat zeker niet gaan aanmoedigen door mensen extra naar de winkels te lokken. 

Daarnaast kun je met aan zekerheid grenzende veronderstelling voorspellen dat er in de tweede week van januari een derde golf aan zit te komen vanwege De Feestdagen die de simpelen van geest tóch bij elkaar gaan doorbrengen en die malkander om 00.00 uur op 31 december kussend in de armen zullen vallen. Dan wil je die aantallen niet extra verhogen voor een paar honderd euro meer in de kassa.

Maar dan kent u detailhandel Nederland nog niet. In plaats van een 'Black Friday' is er nu een hele zwarte week! Ja, dan verspreidt de drukte zich, zult u menen. Denk opnieuw. Winkels hebben veelal op elke dag van die week andere aanbiedingen, wat in de praktijk betekent dat de voor aanbiedingen gevoelige consumenten de hele week steeds opnieuw naar de winkel(s) zullen gaan om van de kortingen gebruik te maken. Meer verplaatsingen, meer drukte, meer kans op besmettingen bij zowel de consumenten als het al zo zwaar beproefde personeel. Online? Ja dat kan, maar ten eerste doet niet iedereen dat en ten tweede halen mensen de door hen bestelde artikelen alsnog in de winkel of op een ander afhaalpunt op, wederom verplaatsingen, waarvan de overheid bij herhaling vindt dat die juist zoveel mogelijk beperkt moeten worden. En dan heb ik het nog niet over de mensen die gedachteloos kopen c/q aanklikken om het vervolgens allemaal weer te gaan retourneren. Verplaatsing op verplaatsing dus.

Ik heb het eerder gezegd en ik zeg het opnieuw: ik ben omringd door gekken. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten