woensdag 13 januari 2021

Verlenging

Zo in de tweede week van de huidige lockdown voelde ik al aan dat 19 januari wel heel erg optimistisch was om alle maatregelen weer los te laten, dus is het geen verrassing dat de lockdown vooralsnog tot 9 februari zal duren. Vooralsnog, want de mutatie van het virus welke in het Verenigd Koninkrijk als een malle om zich heen grijpt is vrij zorgwekkend en aangezien die mutatie ook al hier is en het veel besmettelijker is dan het originele virus, zou het zomaar kunnen dat...., maar goed die brug nemen we wel als het zover is. Ik laat de twee andere mutaties in Zuid Afrika en Japan nog maar even voor wat ze zijn. Er komen trouwens nog wel steeds zestien vliegtuigen per dag uit Londen naar Schiphol, maar dit even ter leering ende vermaeck. 

Ik vind het prettig om te horen dat slechts 17% van de bevolking helemaal niks in die lockdown ziet. Het is een vrij luide groep, dus krijg je algauw het idee dat de wappies de overhand hebben, maar niets is minder waar. Het is een goed Nederlands gebruik dat zaken al in het weekend voor de persconferentie uitlekken, zodat je die gerust kunt overslaan en de belangrijkste punten gewoon in het journaal tot je kunt nemen. Geen verrassingen, alleen dan een avondklok die er aan gaat komen, nee, daar is nog geen definitief besluit over genomen, maar het wordt alvast ingemasseerd, zodat als die Britse mutatie uit de klauwen gaat lopen hier deze dan ingezet kan gaan worden. Lijkt me geen probleem, er is nergens iets te doen, dus wat zou je op straat rondhangen. 

Waar ik wel weer om moet glimlachen omdat het zo heel Nederlands is: de vaccinatievoorpiepers. Ook zorgpersoneel wat geen acute zorg verleend zijn in meerdere instellingen toch al gevaccineerd, denk bijvoorbeeld aan kantoorpersoneel, die, als het goed is, vanuit huis werken. Mede daardoor komen anderen die wel acute zorg verlenen pas veel later aan de beurt, omdat er niet genoeg vaccins zijn. Dat hele 'ikke, ikke, ikke' zit toch heel diep in ons DNA. Hoe snel vergeten we het onnodige hamsteren van o.m. toiletpapier. 

Ja, maar wil ik dan niet zo snel mogelijk gevaccineerd? Nee hoor, Ik ben niet tegen of voor, als kind heb ik al mijn inentingen gekregen, maar er is wat dit vaccin betreft nog best veel onduidelijk. Op alle vragen zit er net iets te veel 'we denken dat...', 'het is nog niet duidelijk of....', 'we vermoeden van wel...', 'we weten het niet zeker...' in. Het meest hilarische vind ik dat de vaccins 'vermoedelijk' drie maanden werkzaam zijn. Dus de hele bevolking elke drie maanden twee prikken dan? 

Het is nog steeds totale chaos door een niet duidelijke aanpak, niet alleen hier hoor, wereldwijd. Maar dat is ook niet zo gek, het is en blijft een totaal ongrijpbaar iets waarbij dagelijks nieuwe zaken aan het licht komen. Kinderen niet, wel of een beetje besmettelijk. Groepsimmuniteit. Mutaties. Eerdere aannames die weer herzien moeten worden en daarna nog een paar keer. Eerst de ouderen vaccineren, nee toch maar de zorgmedewerkers. Het zijn enerverende tijden.

Ik blijf er zelf nogal nuchter onder, ik vind de door de omstandigheden ontstane bubble waar ik me vanaf vorig jaar maart in bevind eigenlijk wel cosy. Ik kijk een beetje met angst en beven uit naar het moment dat zaken weer versoepeld gaan worden, veel mensen zullen dan weer denken dat alles kan, sterker nog, tijdens lockdown-light en lockdown-light light dachten te veel dat al (stranden, winkels, parken, vakanties). Ik vermoed dat de echo van deze pandemie nog heel lang zal duren, langer dan sommigen voor mogelijk houden. En een te groot deel van de mensheid is niet in staat om dat schrikbeeld het hoofd te bieden ben ik bang. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten