zondag 9 maart 2014

Toen en Nu: Willy Dobbe

Voor mensen van mijn generatie doet de naam Willy Dobbe beelden oproepen van grote TV shows uit de jaren 70 die zij presenteerde. Torenhoog haar, enorme terlenka avondjurken en zeer welbespraakt, dat was Willy ten voeten uit. Opeens was ze weg, daar heeft ze vorig jaar in een interview een toelichting op gegeven

"Ik sloot elk jaar een contract af voor elf maanden, dat was in die tijd gebruikelijk. In 1988 kwam een nieuwe ster de TROS versterken, Linda de Mol. Jong, blond en spontaan. Ik dacht: die gaat het maken, nu hebben ze mij niet meer nodig. Ik had geen zin om opmerkingen te krijgen als: 'Wanneer stopt u ermee?' Ik wilde op mijn hoogtepunt stoppen en dan liever een jaar te vroeg dan een dag te laat. Toen ik dat najaar weer aan de onderhandelingstafel zat voor het nieuwe seizoen zei ik heel simpel: 'Laat maar zitten, ik stop ermee'. En dat was dat. Van die beslissing heb ik nooit spijt gehad, want als ik er op terugkijk, is het een fantastische tijd geweest en ik heb ontzettend veel mooie dingen mogen meemaken".

Wim T. Schippers had in verschillende VPRO-series als running gag een studioplantsoentje waar buitenscènes zich afspeelden het Willy Dobbeplantsoen genoemd. Toen er in Olst een echt Willy Dobbeplantsoen kwam, bleek Willy over een groot gevoel voor humor te beschikken en was samen met Wim bij de opening van het plantsoen aanwezig, en ook toen in 2007 het 10-jarig bestaan van het plantsoen werd gevierd was Willy van de partij. Willy Dobbe is nu 70 jaar.











1 opmerking:

  1. Geweldige nette, goed gemankeerde mevrouw, en erggggg knap bovendien

    BeantwoordenVerwijderen