zaterdag 24 mei 2014

Omgaan met teleurstellingen

Als ik het goed heb dan beginnen ergens volgende maand de wereldkampioenschappen voor voetbal. Ondanks dat ik er niks mee heb, krijg ik er toch wel iets van mee, omdat de media al maandenlang er mee bezig is. En ook in m'n winkel heb ik een voetbaltafeltje gemaakt met diverse boeken over voetbal in het algemeen en de aankomende wedstrijden in Brazilië (ja, ja, dat weet ik ook!) in het bijzonder.

De meest verbazingwekkende berichten betreffende het evenement komen tot me, zo las ik van de week in de krant dat er werkelijk mensen zijn in Nederland die graag een verzekering zouden willen afsluiten tegen de emotionele schade van weer een verloren WK-finale. Daarnaast zouden ze ook graag een tegemoetkoming willen ontvangen voor een vroegtijdige uitschakeling in de poulefase.

Lees het bovenstaande nog maar eens rustig door, ik heb het ook een keer of drie moeten lezen voordat het tot me doordrong wat er stond en dat er dus mensen zijn die emotionele schade kunnen hebben van een verloren spelletje, en het leed dat ze ervaren door geld kan worden verzacht. Ik probeer een beeld van deze mensen te creëren en ik blijf hangen in een hardcore hooligan uit een achterstandswijk wiens aanmoedigingsvocabulaire bestaat uit een langgerekt monotoon 'húúúúúúúúúúh'.

De vraag die door mijn hoofd blijft spoken na deze mededeling is: "Mogen deze mensen kinderen krijgen?" Zijn zij in staat om ze op te voeden? Bij machte om ze normen en waarden te leren? Een heel belangrijk aspect in de opvoeding is het leren omgaan met teleurstellingen, dat kunnen ze zelf blijkbaar niet zonder financiële genoegdoening. Hoe wordt er omgegaan met een verloren spelletje ganzenbord in zo'n gezin?
Krijgt de kleine Manolito of Deborah, namen die de ouders met veel krullen en kleuren hebben getatoeëerd op hun lichaam, een geldbedrag(je) van pa of moe als de gans van het al vroeg met gouden sieraadjes versierde kind in de put blijft? Heeft de raad voor de kinderbescherming deze mensen al goed in beeld? Is preventieve sterilisatie een serieuze optie? Zijn er al Kamervragen over gesteld? Of is dit land gewoon ziek aan het worden?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten