zaterdag 31 mei 2014

Postcode

Facebookvriend Bertus had op Facebook een linkje geplaatst wat leidde naar oude STER-reclameblokken uit de jaren 70 met Loekie de Leeuw. In één woord; enig! De herkenning, reclamewijsjes van veelal uit het winkelbeeld verdwenen producten die ik moeiteloos weer zo kon meezingen, de teksten ingesproken met een Philip Bloemendal- dictie, vrij veel door Jos Brink, hoorde ik nu. Vele bekende Nederlanders die ook toen al voor het grote geld van de reclame gingen en jonge nog onbekende mensen die later pas bekend zijn geworden.

Één van die reclames, of liever gezegd voorlichtingsfilmpje ging over het juiste gebruik van de postcode.
"Vier cijfers, beetje ruimte, dan twee letters, weer wat ruimte, de plaatsnaam en dit alles zonder puntjes er tussen of streep er onder".
Iemand had op Bertus' post gereageerd met 'Was adressering met postcode nieuw dat ze daar een reclamespotje aan moesten besteden?' En toen drong de rauwe waarheid tot me door: Ik ben nog van vóór de postcode! Ik heb nog enveloppen en kaartjes geschreven met alleen naam, adres en plaatsnaam, en er zijn hele generaties opgegroeid die daar geen weet van hebben.

In mijn idee 1978, maar het bleek 1977, werd de postcode geïntroduceerd, dat kan ik me wel herinneren, het zal in die tijd best in de media zijn aangekondigd met voors en tegens voor het daadwerkelijk doorging, want ik hoorde mijn vader tegen iemand zeggen: "Ja dan krijgt ieder adres een nummer van vier cijfers." Ik concludeerde daar als kind uit dat ons huisnummer vervangen zou worden voor vier cijfers. Gek hè dat je zoiets kleins na jaren nog kunt herinneren.

Ik weet ook dat er huis aan huis een postcodeboek werd bezorgd zodat je zelf van alle familie en bekenden de postcodes kon opzoeken. Later kon je daar op het postkantoor, ik dacht, jaarlijkse supplementen voor ophalen. Pas in 2005 zijn er nieuwe combinaties gemaakt met de letters F,I,O,Q,U en Y, die eerder niet zijn gebruikt, maar we waren door de beschikbare combinaties heen dus het moest wel.
Leuk hoe een post op Facebook weer een laatje aan herinneringen opentrekt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten