vrijdag 19 september 2014

Vrijheid

Steeds bewuster ben ik ervan dat ik (tot nog toe) in een land leef waar ik mag zijn wie ik ben, er uit mag zien zoals ik wil, mag zeggen wat ik vind en blogjes mag schrijven over wat mij bezig houdt. Je hoeft maar naar het journaal te kijken om te zien dat er talloze gebieden in de wereld zijn waar dat helemaal niet kan.

Gisteren vernam ik  het nieuws over Raif Badawi, een 30 jarige in Saudi Arabië wonende man die begin mei van dit jaar is veroordeeld tot 10 jaar cel, duizend (1000!!) zweepslagen en een boete van, omgerekend, 191 duizend euro voor, je raad het al, het 'beledigen van de islam'. (zucht)

Raif is medeoprichter van Saudi Arabian Liberals, en dat is de echte reden voor zijn veroordeling. De Saudische autoriteiten voeren een meedogenloze campagne om vreedzame activisten de mond te snoeren. Zijn vrouw en kinderen zijn naar Libanon gevlucht. Amnesty International is een actie gestart om een protestmail te sturen naar de Saudische ambassade in Nederland. Vanzelfsprekend heb ik getekend en ik hoop dat jij, lezer van mijn blog, dat ook doet. Klik op de link Protestmail Raif Badawi

En alsof het allemaal nog niet erg genoeg is heeft de vader van de blogger tijdens een Saudische TV-discussie laten weten dat hij bewijzen heeft dat zijn zoon atheist is en als de autoriteiten zijn zoon niet willen executeren, hij dat zelf wel zou willen doen.

Laten wij die mogen bloggen/zeggen/denken/voelen/etc wat we willen, daar iedere dag, als is het maar voor één moment even bij stilstaan en er heel, heel dankbaar voor zijn dat wij die vrijheid kennen.

Raif Badawi











2 opmerkingen:

  1. en zo is het helemaal laten we als bloggers laten weten dat we niet voor niets een stem hebben en laten we ons laten horen en laten we tekenen..

    BeantwoordenVerwijderen