maandag 13 oktober 2014

Herinnert U zich deze nog? #60 / Stoptober

ADÈLE BLOEMENDAAL
"M'N LAATSTE PEUK"
1978



Dit 'Herinnert U zich deze nog?' blogje is niet alleen een blik in het verleden, maar heb ik speciaal geplaatst voor degenen die meedoen aan de SmokeFree campagne 'Stoptober'. Het geheel zou stilzwijgend aan mij voorbij zijn gegaan als er ook niet een aantal bekenden van mij aan meedoen, en ik steun ze van harte. Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe moeilijk het wel of niet is om van het roken af te komen, omdat ik zelf nooit gerookt heb en bovendien ben ik niet verslavingsgevoelig.

Ik kom nog uit een tijd dat roken de norm was, er werd gerookt, altijd en overal, zo was er slechts één treinstel waar niet in werd gerookt, in de kantine op het werk zat jij nog aan je boterhammetje terwijl je collega er al één opstak, op verjaardagen stonden er glaasjes met sigaretten op tafel, was je een jonge puber dan kon je de vraag gesteld krijgen als iemand ruimhartig zijn pakje liet rondgaan : "Rook jij al?". de vraag was dus niet óf je ging roken, maar of je ál rookte. Het is nu nauwelijks meer voor te stellen. 

En ook antirookcampagnes zoals nu het hip klinkende 'Stoptober' zijn er ook al sinds mensenheugenis, in 1978 was er ook een campagne waaraan diverse prominente Nederlanders hun medewerking aan verleenden waaronder Willem Duys en Adèle Bloemendaal. Zo kon het gebeuren dat Adèle en Willem in zijn uitermate populaire programma "Voor De Vuist Weg"  hun laatste sigaret rookten (ja, op TV werd ook gewoon gerookt!) en publiekelijk aankondigden te stoppen waarmee de campagne van start ging en Adèle dit lied, wat bij de campagne hoorde, ten gehore bracht.

Dus voor jullie, lieve Stoptober-deelnemers, is dit vrolijke lied van Adèle om jullie, nu er bijna 2 weken zijn verstreken, een hart onder de riem te steken en desnoods een polonaise te starten die via de achterdeur door de tuin naar de voordeur kan gaan om even de gedachten te verzetten. Zet 'm op! Jullie kunnen het!

Het repertoire van Adèle Bloemendaal strekte zich uit van carnaval schlagers als deze single tot aan het betere literaire chanson, waar haar hart ook meer lag. "Er moest brood op de plank" heeft zij meermalen verkondigd, "dus stond ik van kedinkedonke dinkedonke weer ergens op een biljart". Adèle is nu 81 jaar en ze heeft een paar maanden geleden een zware beroerte gehad waarvan ze nu heel langzaam aan het herstellen is.

3 opmerkingen: