donderdag 6 juni 2019

Duurzaam wonen

Vorige maand hadden we een informatieavond waarbij men ook kennis neemt van de, laten we zeggen, meer bijzondere buren, en gisteren lag het verlossende woord in de bus. Meer dan zeventig procent van de bewoners heeft ingestemd met het project Duurzaam Wonen. Gisteren waren er al twee mannen in huis die dingen kwamen meten en berekenen, en binnenkort zal de aannemer persoonlijk langskomen om kennis te maken en, omdat elke woning anders is, samen even door het huis te lopen.

Er komen nogal wat werkzaamheden aan. Er komen zonnepanelen op het dak, vijf panelen per woning met een aansluiting in de meterkast. Alle ramen gaan eruit en worden vervangen door HR++ glas, er wordt van alles geïsoleerd, en er komt mechanische ventilatie met CO² sturing. Daarnaast komt er individuele bemetering op de radiatoren, nu wordt het verbruik per blok gedeeld door alle bewoners, dat zal voor mij als ba'er aanmerkelijk schelen nu ik niet meer voor huisgezinnen hoef mee te betalen. Vervolgens nog veel meer aanpassingen om het wonen fijner en zuiniger te maken ook wordt alles weer geverfd en als kers op de taart komt er een videofoon, zodat ik kan zien wie er bij me aanbelt. Niet dat dat ooit een verrassing is, ik ontvang uitsluitend op afspraak, maar omdat mijn bel de eerste op het paneel is belt iedereen aan die toegang tot het gebouw wil. Ik reageer daar nooit op, en nu kan ik dan gaan zien op wie ik niet reageer.

Er staat dus heel wat te gebeuren in het najaar als de werkzaamheden starten, maar ik vind het belangrijk om in deze tijd stil te staan bij verduurzamen en energiezuinigheid. Niet zozeer voor mijzelf, ik hoef niet zo lang meer, maar voor de jonge mensen van nu en de generaties daarna. Ik hou u op de hoogte van alles, waarvan vast en zeker heus wel wat zaken anders zullen gaan dan gedacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten