donderdag 20 juni 2019

Reddende engel

Ik hoorde gisteren van een vrouw die zag dat een meisje werd lastig gevallen op het station waar ze naartoe was gegaan uitroepend: 'Hé Sara, lang geleden!', om vervolgens samen te wachten. De lastpost droop af. De gebeurtenis bracht me terug naar eind jaren zeventig toen mijn moeder exact hetzelfde is overkomen. Ze werd belaagd door een man op het station terwijl ze op de trein wachtte, dit viel een dame op die naar haar toen kwam met een: 'Hé meid, daar ben je!' Om daarna ook samen te blijven.

Helaas is het in die veertig jaar nog niet veranderd en denken sommige mannen dat zij ongewenst vrouwen kunnen lastig vallen. Wat gaat er in hun brein om? Ik zal het nooit begrijpen. Mijn moeder was destijds heel blij met haar onbekende reddende engel, en ik vermoed dat het meisje met dezelfde ervaring dat ook was. Zeker in deze tijd waarin iedereen zijn/haar ogen heeft gericht op de telefoon en niet zo goed in de gaten heeft wat er om hen heen gebeurd.

Ik maak me daar zelf ook schuldig aan al moet ik zeggen dat ik wel oog houd voor mijn omgeving, hoewel ik wel eens mijn station voorbij ben gereden omdat ik druk met m'n foontje was, dat dan weer wel. Zou ik ook zo'n actie ondernemen zoals de dames dat hebben gedaan bij mijn moeder en het meisje? Ik weet het niet. Dit zijn situaties waar je van te voren niet kunt zeggen hoe je zal reageren. Uit ervaring weet ik dat je soms jezelf kunt verrassen over je wijze van repliceren.

Ik vind het in ieder geval een hoopgevend gebaar dat anno nu er nog reddende engelen zijn.   


Geen opmerkingen:

Een reactie posten