maandag 26 augustus 2013

J.C. Hoogendorp, 1953

Ik kan me niet anders herinneren of het schilderij heeft altijd bij ons thuis gehangen. Toen mijn vader in 1954 in de Hellendoornstraat ging wonen in de toen nieuwe wijk Morgenstond in Den Haag, stonden die woningen er 1 jaar. Voordat mijn vader zijn intrek in de woning nam woonde daar eerst de heer J.C. Hoogendorp.
Deze meneer vertrok naar Amerika of Canada en had het schilderij geschilderd en liet het staan. Ik weet zijn naam zo precies omdat hij het schilderij heeft gesigneerd en gedateerd.

De goede observator, en met name degene die wel eens bij mij gelogeerd hebben zouden het schilderij gezien kunnen hebben als zij hun vertrekken verlieten en de trap afdaalden op weg naar het ontbijt, want daar hing het, tot voor kort, want ik realiseerde me opeens dat ik erg gehecht ben aan het schilderij en er graag naar kijk omdat het zo'n fijn gevoel van 'thuis' geeft. Vanaf nu heeft het schilderij een plekje gekregen in de woonkamer, daar waar hij ook gewoon hoort te hangen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten