maandag 17 februari 2014

Fantastisch weekend

Vrijdagavond direct uit mijn werk de reis naar Almere aangevangen om weer eens een weekend bij vrienden André en Edo door te brengen. Sinds enige tijd is er een directe verbinding van Rotterdam naar Almere. Een zegen! Je installeert je lekker, jas uit, boekje/telefoontje/broodje/drankje binnen handbereik en na een ontspannen reis arriveer je uitgerust op de plaats van bestemming. Hiermee omzeil je dan het chaotische knelpunt Duivendrecht waar het nooit helemaal gaat volgens het spoorboekje. Het duurt iets langer, maar met het onvermijdelijke oponthoud op Duivendrecht meegerekend maakt het uiteindelijk niets uit, of is het zelfs sneller.

Zoals gebruikelijk stonden mijn gastheren me al op te wachten op het station, kort ritje naar huis en weer fijn bijgekletst, oude episodes van "Golden Girls" gekeken en een documentaire over Joan Rivers, een actrice/comédienne die op haar 75ste harder werkt dan menigeen die half haar leeftijd is.

Zaterdag na een copieus ontbijt ons door de hevige storm niet laten weerhouden om naar de stad te gaan, dat was voor mij al weer enige tijd geleden, en het was weer leuk om te zien dat er weer wat veranderingen hebben plaatsgevonden. Ronduit adembenemend is de nieuwe bibliotheek in het centrum, wat een mooi gebouw en wat heerlijk ruim opgezet, een feest om in rond te dwalen. Eenmaal weer thuis was het echt weer om de open haard te ontsteken met een wijntje erbij want volgens Edo zat de 'u' in het uur, dus kon dat gerust.  's-Avonds eigen gemaakte nasi van Edo gegeten, wat erg lekker was. Mijn culturele en maatschappelijke bagage werden aangevuld met de documentaire "Black Fish", een schokkend relaas over de orka's die in gevangenschap leven in dolfinaria wat voor deze intelligente sociale dieren een hel is. En een kijkje naar de handel en wandel van Amerika's domkopje Sarah Palin een door wrok en haat gedreven, gelukkig niet al te slimme vrouw, die het ondanks dat tot kandidaat voor het vice presidentschap heeft weten te  schoppen, wat natuurlijk een heel angstig gegeven is, maar al vrij snel keihard onderuit ging. Dat haar voorbereidingen voor de campagne bestond uit diverse cosmetische ingrepen in plaats van het bestuderen van de noodzakelijke stukken zegt al genoeg.
Vervolgens hebben we naar films gekeken die ik tot mijn grote schaamte nog nooit had gezien "Harvey Milk" en "Come Back To The Five And Dime Jimmy Dean Jimmy Dean". Ongelofelijk dat ik die gemist heb in de loop der jaren!

Na een heerlijke nachtrust en wederom een stevig ontbijt gingen we naar Amsterdam Expo voor de tentoonstelling 'Titanic: The Artifact Exhibition'. Van die tentoonstelling ben ik nog steeds vol, en daar kom ik in mijn blogje morgen uitgebreid op terug. Voor nu zeg ik er alleen maar over: Gaat Dat Zien!!! De tentoonstelling is er nog tot 11 mei, en is zeer, zeer de moeite waard. Weer thuis hebben we natuurlijk onvermijdelijk de film "Titanic" opgezet, die we nu na het zien van de tentoonstelling met andere, intensere ogen hebben bekeken.

Het weekend zat er weer op, een weekend van gezelligheid, lekker eten en drinken met fijn gezelschap en qua cultuur, wetenschap en sociale bewogenheid ben ik weer helemaal volgetankt, ik heb genoten, het was geweldig!

Mijn aankomst


Bibliotheek Almere

Heerlijk bij de open haard.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten