maandag 24 februari 2014

Nerd

Oké ik geef het toe, op het gebied van muziek verzamelen ben ik een nerd, als je het goed beschouwd is het natuurlijk belachelijk om bijna 45.000 verschillende nummers te hebben, maar ach, ik heb er zo'n plezier aan. Bij zoveel nummers is het vanzelfsprekend belangrijk om er een duidelijke structuur in aan te brengen en dan komt mijn nerdy kant pas goed naar voren. Allereerst wil ik niets weten van de automatische manier om de muziek in de bibliotheek van mijn mediaplayer op te slaan, nee, ik wil dat zelf doen op míjn manier, dus het eerste wat ik gedaan heb en weer zal doen bij een nieuwe PC is dat uit te schakelen.

De muziek staat per album per artiest opgeslagen, en de verzamelalbums die ik zelf maak van losse nummers zijn als volgt onderverdeeld:
  • Sentimental Journey (jaren 50 en daarvoor)
  • Remember the 60's
  • Vanaf jaren 70 onderscheid in dance, pop en hits
  • Nederlands per decennium 
  • Duits
  • Frans
  • Italiaans/Spaans
  • Knuffelrock
  • Kerst
  • Eurovisie Songfestival per jaar
Vervolgens heb ik nummers op albums van artiesten welke een hit zijn geweest zo gemarkeerd dat als ik in de zoekopdracht 'hits jaren 70' in toets ik alleen alle hits van de jaren 70 kan horen, maar dat was nog niet gespecificeerd genoeg vond ik, de nerdiness goes on. Ik besloot om álle nummers van het juiste jaartal te voorzien, en dat was een heel karwei, maar leuk, leerzaam en zelfs op een bepaalde manier rustgevend om te doen.

Dus nu kan ik als ik in een 1978-bui ben alles wat in 1978 is uitgekomen achter elkaar horen. En met de andere markeringen samen kan ik nog meer leuke zoekopdrachtjes in toetsen. Gisteren heb ik de laatste nummers opgezocht en is het af, hoewel, ondanks het alwetende wereld wijde web zijn er nog 453 nummers waarvan, voor nu,  niet te achterhalen valt van welk jaar ze zijn, dat vind ik op een aantal van bijna 45.000 nog wel meevallen, maar de nerd in mij vindt dat wel enigszins irritant. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten