zaterdag 21 juni 2014

"Ask yourself why"

Toen ik van de week in één van mijn blogjes meedeelde dat ik me vaak afvraag 'waarom?', moest ik denken aan een liedje van Barbra Streisand van één van haar minst succesvolle albums,"What About Today". uit 1969, die ik dan natuurlijk weer één van haar leukste vind. Op dit album staat het liedje "Ask Yourself Why". Het nummer is geschreven door het echtpaar Marilyn en Alan Bergman, samen met Michel LeGrand. De tekst heeft iets 'flower powerigs', en ik heb het hertaald en een beetje naar nu gehaald, maar de strekking van het lied blijft in tact.

Als je wandelt met een nonchalante pas
en je ziet een bordje "Niet op het gras"
heb je jezelf dan wel eens afgevraagd, waarom?

Speeltuinen waar kinderen hebben gespeeld
pleintjes waar verliefden kusjes hebben gedeeld
zijn weg, parkeerplaatsen zijn nu in beeld , waarom?

Als je eenmaal begint houden vragen niet op.
Ze blijven komen en zitten in je kop.
Voor kinderen en honden verboden.
Waarom? vraag jezelf af waarom?

En als je er over nadenkt
moord en doodslag dagelijks op TV.
Heel gewoon en niemand zit er mee.
Maar liefde krijg je niet te zien, nee, waarom?

Je kleedt je als vrouw maar hebt ook een baard.
Je bent best dik, meer eet gewoon een stukje taart.            
Men heeft een mening en je wordt aangestaard, waarom?

Op een heldere dag in het juiste seizoen
zie je wat nog over is van al het groen
en het landschap is niet meer als toen, dus kom,
                       
ja kom, naar buiten waar de zon nu schijnt
en als je wandelt met een nonchalante pas
vlakbij een bordje met  "Niet op het gras"
zet er een bordje naast met erin gekrast "Waarom?"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten