maandag 9 juni 2014

I want to be like Bernard Jordan

Een verpleeghuis in het Britse Hove heeft vrijdag alarm geslagen omdat een 89-jarige veteraan uit de Tweede Wereldoorlog spoorloos was verdwenen. Bernard Jordan bleek op eigen houtje naar Normandiƫ te zijn vertrokken, voor de 70e herdenking van D-day.
Jordan woont al langer in het verpleeghuis en gaat regelmatig een stukje wandelen. Dit keer kwam hij niet terug en de ongeruste verzorgers van het verpleeghuis besloten de politie in te schakelen. De ongerustheid maakte in de loop van de dag plaats voor opluchting, toen de Britse politie een telefoontje kreeg uit Frankrijk. Een collega-veteraan belde vanuit een hotel in Ouistreham, een van de stranden waar de geallieerden op 6 juni 1944 landden. Hij was daar samen met Jordan en het ging goed met de 89-jarige.
Aanvankelijk waren er berichten dat de veteraan geen toestemming had gekregen van het verpleeghuis om naar Normandiƫ af te reizen, maar dat werd later ontkend. Het verpleeghuis zegt juist nog te hebben geprobeerd om hem mee te laten gaan met The Royal British Legion, een organisatie die veteranen steunt, maar de aanmelding zou te laat zijn gekomen.
Jordan, die bij de marine zat, heeft van de ophef in het Zuid-Engelse plaatsje vermoedelijk weinig gemerkt. Zijn gedachten - op de plek waar hij 70 jaar geleden ook was - waren bij de veteranen die het die dag niet haalden.
Al jaren heb je mij kunnen horen roepen dat 50 jaar voor mij wel de limiet is, en nu die mijlpaal langzaam maar zeker dichterbij komt vind ik dat nog steeds, alles wat erna nog gaat komen ervaar ik als extra. Het voordeel van ouder worden vind ik dat je er niet meer zo toe doet, dat is een prettige gedachte. In mijn opinie behoort de wereld toe aan de jonge mensen, zij kleuren het straatbeeld terwijl je als oudere slechts wordt gesignaleerd als iets wat er nu eenmaal is zoals een lantaarnpaal of een struik en die rol bevalt me wonderwel erg goed, dat had ik als jongmensch nooit gedacht. Maar mochten mij nog vele schemerlicht jaren vergund zijn, dan is een man als Bernard Jordan een lichtend voorbeeld. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten