vrijdag 13 juni 2014

Het verleidelijke Leiden

Leiden, de geboortestad van mijn oma, ze heeft er jaren gewoond en haar zusters zelfs tot aan hun dood. Veel vrienden van me wonen er of hebben er gewoond zodat ik er heel wat leuke momenten heb doorgebracht. Longtime vriend Jeroen woont er sinds een paar jaar weer, en afgelopen woensdag was het weer eens tijd om elkaar te zien en om kennis te maken met de nieuwe liefde in zijn leven, en waar anders is dan de uitgelezen plek op zo een zonovergoten dag dan in Leiden.

Jeroen en zijn Philippe pikten me op op het station en we vonden meteen dat het een goed plan was om te gaan lunchen, dat deden we in het schitterende monumentale pas geheel verbouwde pand van V&D, heerlijk buiten op het dakterras. Daarna even wat gewinkeld en gewandeld door de vele nauwe steegjes en hofjes die Leiden rijk is, om vervolgens in de lounchestoelen op het terras van de Hortus Botanicus een heerlijk wijntje te drinken. Toen wederom lekker al wandelend van de zon genoten, en het is natuurlijk examentijd wat in deze studentenstad heel merkbaar is, zodat we langs verschillende feestjes liepen waar het behalen van het diploma werd gevierd.

Op een brug over een gracht wilde Jeroen even een foto maken toen er een prachtig jong stel ook op de foto werden gezet, De jongen met in zijn handen een fles champagne en een bul, zijn trotse vriendin er naast. Heerlijk om dat te zien, twee jonge mensen die een heel leven voor zich hebben op zo'n glorieus moment. "Willen jullie niet met z'n drieën op de foto?" vroeg het meisje. Dat wilden we. "Gefeliciteerd!" riep ik naar de jongen, "Wat ben je nu?" "Psycholoog" was het antwoord, "Dus als jullie behoefte hebben, kun je altijd komen praten." Nu ken ik de prijs van een bevriend psycholoog, dus ik zei: "Negentig Euro per uur, hè?"
"Ik doe het voor vijfenzeventig." antwoordde hij. Een leuke onverwachte ontmoeting, ik wenste ze veel plezier en succes.

Het was onderhand tijd voor een diner, en ook dat kon buiten genuttigd worden en wel bij het restaurant met de ludieke naam Annie's Verjaardag, uitgekozen tot 'Het mooiste terras van Leiden', je zit er zo ongeveer op het water en ziet de bootjes voorbij varen en het eten was ook nog eens erg lekker. Daarna was het weer tijd om richting huis te gaan, Philippe had nachtdienst in Den Haag dus die reed voor een stukje met mij mee met de trein. De zon, blije mensen gezien op een mijlpaal in hun leven, Jeroen en Philippe zielsgelukkig met elkaar, kortom een heerlijke dag!

Jeroen en Philippe aan de lunch

Wijntje in Hortus Botanicus

Doorkijkje op de gracht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten