vrijdag 6 juni 2014

MyCatch

Recreatieve vissers hoeven binnenkort niet meer uren naar hun dobber te staren totdat ze beet hebben. Er is nu een app in het leven geroepen, MyCatch. Die verzamelt wereldwijd data over de soorten, lengte, gewicht en de exacte locaties. Bent u daar nog? Als ik iets een stompzinnige bezigheid vind is het wel vissen. Volwassen dikbuikige voornamelijk oudere mannen die met veel misbaar over de juiste uitrusting, locatie en aas langs de waterkant gaan zitten niksen, en om er toch nog een misplaatst gevoel van activiteit aan te geven, het over SPORTvissen hebben. 

Maar nu is het zoveel geroemde beeld van de oerman die één is met de natuur en zich aan de grillen daarvan overgeeft helemaal niks meer over door deze app, nu wéten ze bij voorbaat al dat er gevangen gaat worden.
Ik ben het met de Partij voor de Dieren eens als zij zeggen dat vissen geen speelgoed zijn. Tweede Kamerlid Esther Ouwehand van de partij zegt: "Jagers hebben altijd het argument dat ze bijdragen aan natuurbescherming, maar ik snap dat nooit zo. Je kunt ook de natuur beschermen en de dieren die daarin leven met rust laten, in plaats van ze uit het water te halen, een foto te maken en jezelf een hele vent vinden."

Dat hele vissen, is dat een laatste restje nog niet weggeëvolueerde holenmensch die in sommige (hetero)mannen huist? Volgens mij zijn dat dezelfde mannen die nooit koken maar als de barbecue tevoorschijn komt plots een 'man-maakt-vuur'-houding over zich heen krijgen, de voor dit doel aangeschafte messen en tangen hanteren, en alleen wat andere mannen in hun directe omgeving dulden om het eten voor hun wijfjes vrouwen en nageslacht volgens door henzelf bedachte procedures te bereiden. 

Mannen en vissen, het gaat ver. Een vriendin van me had zich aangemeld op een datingsite, en aardig wat mannen menen dat het heel wervend is om een foto van zichzelf te plaatsen waarop ze een grote vis vasthouden, nee ik verzin dit niet, ik heb het tot mijn grote ontzetting met eigen ogen gezien. Dat zo'n vrouw dan denkt: 'Hoe kan ik weerstand bieden aan een man met zo'n grote vis in z'n armen'.

Maar goed, terugkomend op MyCatch, recreatievissen is al niet een heel inspannende bezigheid, en door deze app wordt het allemaal nog gemakkelijker. Ik heb een tip die voor nóg meer gemak kan zorgen: de viskraam of viswinkel! Daar is de vis al voor je gevangen en voor en klein bedrag kun je die zo meenemen, en die ga je dan heel mannelijk op de barbecue bereiden, ben je weer helemaal het stoere mannetje wat je zo graag wilt zijn, en kunnen de vissen verder ongestoord verder zwemmen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten