maandag 14 september 2015

Een breed weekend.

Vrijdagavond kwamen vrienden André en Edo een weekendje logeren, altijd een feest! Zoveel zien we elkaar niet een een weekendje met elkaar voelt als een korte vakantie, een korte doe-vakantie wel te verstaan, want ik had wat uitjes gepland. Maar eerst vrijdagavond even lekker bijkletsen onder het genot van een wijntje en een snackje. Ik had een soort maritiem weekendje voorbereid. Ik heb nauwlettend de weerberichten in de gaten gehouden want ik had voor zaterdag een tochtje met de Ooievaart in gedachten, maar dan is het wel enigszins essentieel dat het droog is. Het leek heel goed uit te gaan pakken, dus woensdag had ik gereserveerd. Het weer was ons zeker gunstig gezind (beide dagen overigens), toen we om even voor 13.00 uur voet op de boot zetten.

Onze gids Kees sprak met veel enthousiasme over alles wat we onderweg tegen kwamen, en als geboren Hagenaar ben ik dan trots op mijn stad. André en Edo hadden, net als ik ooit, geen idee dat Den Haag zoveel grachten had dat je er anderhalf uur in kon rondvaren. Na deze tocht wilden we wel een hapje eten, toen er plots een hele colonne paarden aankwam. Het is morgen Prinsjesdag en er werd dus vast geoefend, een onverwachte verrassing. Na de lunch zijn we naar het Binnenhof gewandeld en daar wachtte ons een nieuwe surprise, het bleek open monumentendag in Den Haag en zo konden we de Ridderzaal bekijken, iets wat ik als kind wel eens gedaan heb, maar waar de beide heren nog nooit waren geweest, een cadeautje dus. Nog even heerlijk gewandeld door het oude Den Haag van Couperus, de Denneweg, Hotel Des Indes en de Mauritskade waar we ineens in een demonstratie verzeild raakten van Koerden. Wij hadden in ons gehele leven nog nooit een demonstratie van dichtbij gezien, dus ook dit was weer een onverwachte eerste keer voor ons drieën. Ik had gereserveerd in het kleine Italiaanse restaurantje Giuliano waar we ons vermoeid van het vele lopen en de indrukken heerlijk lieten verwennen. Nadat we weer thuis waren gekomen lekker gerelaxt met een nostalgisch jaren 80 DVDtje op.

Het tweede deel van het maritieme weekend bracht ons naar het SS Rotterdam waar we ons voor even in de jaren 50 en 60 waanden in de prachtige lounges van het schip. Ook het bezoek aan de immense machinekamers was mede door de enthousiaste en kundige uitleg van gids Karel een bijzondere ervaring. Edo heeft wel veel raakvlakken op dit gebied, maar André en ik niet, maar hij wist het zo boeiend te vertellen dat je aan z'n lippen hing, en in Edo vond hij een gelijkwaardige gesprekspartner die de juiste vragen stelde. Zo weet ik nu dat het schip dubbelhuids is. Ik was er vorig jaar ook geweest, maar ik heb toen, zo bleek nu, niet het hele schip gezien, zodat ook ik vele nieuwe dingen ontdekte. Ik wil ook even de tijd nemen om alle veelal wat oudere vrijwilligers te roemen om het geweldige enthousiasme waarmee ze de bezoekers zich welkom laten voelen op het schip, deze dames en heren vertellen graag en vol passie over alle ins en outs en wijzen je de weg. Velen hebben ook op het schip gewerkt, en ik kan een ieder aanraden om een bezoek te brengen aan de SS Rotterdam of er in één van de 256 (!) kamers te overnachten, het is namelijk ook een hotel.

Na ook dit bezoek vol indrukken zijn we over Katendrecht naar Hotel New York gelopen voor een drankje, waar er wederom een onvermoede verrassing voor ons was, er was namelijk een SS Rotterdam-achtig schip die aan Australië was verkocht en op het moment dat wij er waren net met zwaaiende passagiers op weg ging. Een unieke gebeurtenis die ons zomaar ten deel viel. Ook dit was naast een boeiende ook een vermoeiende dag en we besloten te gaan eten bij het Griekse restaurant Irodion bij mij in de buurt, waarna André en Edo weer op weg gingen naar Almere.
Het was een heerlijk, ontspannen, leerzaam, verrassend, vrolijk en gezellig weekend, en mede door de diverse onverwachte gebeurtenissen een breed weekend te noemen.























Geen opmerkingen:

Een reactie posten