woensdag 30 september 2015

Kreukels

Ik volg sinds een paar weken het BNN programma "Sophie In De Kreukels", hierin gaat Sophie Hilbrand 8 weken lang op onderzoek uit in de wereld van de botox, fillers, peelings e.d. Dit doet ze met als startpunt het feit dat ze in haar vak veel collega's ziet die dat gebruiken, maar er niet open over zijn. Ze probeert in die 8 weken er achter te komen wat de beweegredenen zijn van mensen om zich te laten inspuiten. In de eerste aflevering gaf dat al direct commotie omdat in de TV-wereld bijna niemand er open over is. Ene Caroline de Bruijn had middels een advocaat laten weten dat ze niet wilde dat haar interview met Sophie hierover zou worden uitgezonden, Ik heb even moeten googelen wie dat was. Het blijkt een actrice te zijn van het kaliber 23 jaar een rol in de soap "Goede Tijden Slechte Tijden".

Maar goed, iedereen die in het programma wordt geïnterviewd, van haar moeder en haar vriendinnen tot Linda de Mol en Halina Reijn aan toe worden genadeloos dichtbij in beeld gebracht. Ze spaart zichzelf niet en laat in de leader van het programma met zeer ongunstig licht al haar kreukels zien, terwijl ik, nu ik haar iedere week door het beeld zie gaan in normaal licht een vrouw zie met mooie ogen, prachtig haar en een stralende lach. Sophie heeft (nog) niets laten doen, en dat is meteen de rode draad door het programma heen, zal ze overstag gaan? Meestal is ze heel stellig van niet, maar soms twijfelt ze openlijk zeer.

Bij de meeste vrouwen (want daar ligt de nadruk op) die in beeld komen die 'gebruiken', is het in mijn ogen geen verbetering, ik denk dat sommigen ook doorslaan. Er kwam in één van de afleveringen een plus size vrouw voorbij die haar onderkin had laten verwijderen, althans dat vond ze, ik zag nog steeds een onderkin. Want niet alleen bekende vrouwen doen het, het is ook gemeengoed geworden onder het gepeupel. Sophie praat ook met hen, met psychologen en artsen en gisteren werd aan mannen gevraagd wat zij vonden van vrouwen die aan de cosmetische ingrepen gingen omdat ze denken dat mannen dat mooi vinden.  Ook haar eigen man, de acteur Waldemar Torenstra, met wie ze al 10 jaar samen is, werd gevraagd eens kritisch en eerlijk naar haar te kijken.

Ik vind het een erg leuke ontdekkingstocht die Sophie maakt waarbij ze uit verschillende hoeken het onderwerp benadert en ik ben door wat de pro- en anti-prikkers vanuit hun eigen professie en perspectieven te berde brengen, en ook door wat ik zie hoe het uit kan pakken geneigd om de kant te kiezen van het niet prikken. Waldemar zei het heel treffend: "Gast je wordt ouder, en dan ga je dood, deal er mee!" Voor hem hoeft Sophie zich niet te laten injecteren, hij vindt haar lachrimpeltjes lief en houdt van haar 'gekke mond' als ze lacht en zou het vreemd vinden als dat plotseling anders zou zijn.

Nog een paar weken te gaan dit programma op dinsdagavond op BNN om half 10.

Sophie gekreukeld.

Sophie gewoon zoals ze is. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten