maandag 7 september 2015

Paleis Soestdijk

Een lang gekoesterde wens ging gisteren in vervulling. Samen met vriend Harry gingen we een bezoek brengen aan paleis Soestdijk vanaf 1937 tot aan hun overlijden in 2004 het paleis waar koningin Juliana en prins Bernhard woonden en werkten en waar hun vier dochters, Beatrix, Irene, Margriet en Christina zijn opgegroeid. Het paleis uit mijn jeugd, daar woonde de koningin! Daar was ieder jaar het defilé op haar verjaardag waar je naar keek op televisie. Dan stond de steeds uitdijende familie op het bordes en liep 'het volk' langs met allerlei folkloristische uitbeeldingen die sinds 1873 niet meer voorkwamen, maar op die dag aan de eerste familie van Nederland werd getoond of het een dagelijkse bezigheid was, zodat de Koninklijke Familie volgens mij de indruk moet hebben gehad dat wij het volk, allen volslagen achterlijk waren. Maar je vond het leuk, je kéék.

Nooit had ik toch kunnen denken ooit voet te zetten in dit paleis. Een soort spanning maakte zich van mij meester toen we via de zijkant het paleis naderde. En daar stond ik dan, in de voortuin van het karakteristieke bouwwerk. Ik vond het een moment om even bij stil te staan. Voor de volledige ervaring wilde ik echt vanaf het hek aan komen lopen, dus dat deden we. Om ons toch even op onze plaats te houden, is de ingang van het paleis voor de bezoekers ergens aan de zijkant van het bordes waar je een soort van trapje af moet, wij vermoedden de dienstingang van het personeel. De voormalige rode wijnkelder is nu de garderobe en tevens museumwinkeltje, daar moet dus nogal wat wijn gelegen hebben. De champagne en witte wijnkelder was onder het bordes gesitueerd, dat hebben wij argeloze TV-kijkers nooit geweten.

Via wat kleine ruimtes en onduidelijke gangetjes en trapjes kom je uiteindelijk in die zo bekende zijvleugels aan, dat zijn lange gangen met kamers er achter, waarvan ik niet heb kunnen achterhalen waar die voor dienden. Het woongedeelte van de familie was aan de achterkant, daar konden we de werkkamers van Juliana en Bernhard zien, de eetkamer, de zitkamer, maar ook diverse kamers en zalen waar belangrijke momenten hebben plaatsgevonden zoals de bekendmaking van de verloving van Beatrix en Claus, en het beroemde interview met Juliana ("Hoe ben je op het idiote idee gekomen om met mij te trouwen?"). Met grote foto's van de familie in de desbetreffende ruimtes om een goed beeld te krijgen. Vrijwel alle privé vertrekken zijn leeg, weinig meubels of huisraad, dat heeft de familie verdeeld of verkocht op een spuuglelijk klokken stel na, dat wilde waarschijnlijk niemand hebben.

Boven is het niet te bezichtigen, daar zijn denk ik de slaapkamers van de familie en daar zijn ook de zgn. 'flats', zit-, slaap- en badkamers die werden gebruikt door staatshoofden die kwamen logeren. Wel konden we de ruimtes bezoeken waar het personeel zich ophield, in toch een soort van catacomben waar de keukens en de serviesruimtes zich bevonden.

Daarna zijn we de tuin, of liever gezegd het park, ingelopen en dat is werkelijk adembenemend hoe mooi dat is aangelegd met enorme mooie en zeldzame bomen, op precies de juiste plekjes een bankje omdat er dan een prachtig doorkijkje is naar de vijver of het paleis. We hebben erg genoten van deze middag, Harry was al eens geweest, maar zei nu toch ook weer nieuwe dingen gezien te hebben, en ik vond het een zeer bijzondere ervaring dat ik zomaar in het paleis uit mijn jeugd heb mogen rondlopen. We boften dat het niet zo druk was en we steeds alleen in de ruimtes waren zodat we goed de ambiance op ons kon laten inwerken. Ik kan iedereen aanraden paleis Soestdijk te bezoeken, je zult er geen spijt van krijgen.

Paleis Soestdijk.

Uitzicht vanaf Het Bordes.

Gewone stervelingen in het paleis.

Het erg lelijke klokkenstel wat, denk ik, niemand wilde hebben

In deze kamer werd de verloving bekend gemaakt.

De kamer van het beruchte interview.

Het prachtige park.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten