woensdag 31 mei 2017

Size matters

Ondanks mijn bouwmarktenfobie ben ik gisteren na genoeg moed verzameld te hebben de Gamma binnengestapt. Er moeten binnenkort wat zaken bij mij thuis opgehangen worden, waarvoor ik vriend Albert heb gevraagd die in het bezit is van een betonboormachine, maar dan verdient de man natuurlijk wel om te kunnen werken met deugdelijk materiaal. Ik had de voorbeelden van haken die ik nodig had vanzelfsprekend bij me om enig houvast te hebben.

In de gigantische wand met schroeven en haken had ik gevonden wat ik wilde hebben, en ontdekte meteen dat het geen haken zijn, maar muurduimen. Een nieuw woord voor mijn vocabulaire. De muurduimen waren 65 mm, nu wilde ik ook pluggen hebben. Daar kwam de wanhoop opzetten, want ik had de pluggen bij de schroefachtigen verwacht. Nee dus. Misschien bij de boortjes? Ook niet. Ik voelde me weer totaal ontheemd zoals altijd, de overige clientèle bestond uit mannen met werkschoenen en verspatten op hun handen, daar viel ik met mijn Manolo Blahnik designer sneakers totaal bij uit de toon. Mijn radeloos heen en weer lopen was een verkoper opgevallen en hij vroeg of hij mij kon helpen.

"Ik wil graag pluggen hebben voor deze dingen" Hij ging mij voor naar het pluggenvak, wat in een gangpad haaks was gesitueerd op het schroevenvak aan het hoofdpad. Ik wilde dus pluggen hebben voor de muurduimen van 65 mm. In mijn totale onwetendheid leek het mij logisch dat op de verpakking van de pluggen dan ook 65 mm staat, zodat je weet dat die bij elkaar horen. Denk opnieuw. Die 65 mm is de lengte van de muurduim, maar op de verpakking van de pluggen wordt de mm van de doorsnede van de plug aangehouden. Op geen van de verpakkingen wordt gewag gemaakt van welke lengte mm bij welke doorsnede mm hoort. Ik voelde een huilbui opkomen. De jongen wist het ook niet, en ging een collega halen.

Door mijn opkomende tranen heen zag ik in het pluggenvak ook doosjes hangen met muurduimen en pluggen in één verpakking! En dan ook nog die precies leken op die ik als voorbeeld had meegenomen. Daar stonden wel de beide mm op vermeld, wat natuurlijk totaal overbodig is, want ze zitten immers in één doosje, dan ga ik er vanuit dat het bij elkaar hoort. Op de losse doosjes schroeven e.d. zou het wél handig zijn om te vermelden welk formaat pluggen erbij horen. Inmiddels kwam de jonge medewerker met zijn collega aan die mijn enthousiasme van wat ik zojuist zelf ontdekt had stoïcijns en minzaam glimlachend aanhoorde.

Nou, ik kan Albert nu in ieder geval de juiste duimen en pluggen aanbieden om mee te werken, en ik hoop voorlopig weer even verschoond te blijven van een bouwmarktenbezoek.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten