maandag 17 juli 2017

De Babbelkrant

Wat was ik kinderlijk blij toen ik in 'De Doos' uit de berging 3 Babbelkranten vond. Dat behoeft enige uitleg, begrijp ik wel. 'De Babbelkrant' was het schoolkrantje van mijn lagere school, de Ceciliaschool waar ik van schooljaar 1971 t/m 1977 op heb gezeten. Ik meen dat er met de schoolkrant werd gestart toen ik in de 5e klas zat, schooljaar '75-'76 dus. Opeens herinnerde ik me ook dat er een soort wedstrijd werd uitgeschreven wat de naam van de schoolkrant zou moeten worden. Ik heb daaraan meegedaan, althans, mijn moeder had een naam verzonnen en die stuurde ik in, en ik werd daarmee als ik het allemaal nog goed weet derde, en ook dat leverde een prijsje op, ik mocht iets uitzoeken en ik koos voor een setje kleurpotloden of viltstiften. Gek wat er allemaal komt bovendrijven als je met iets uit het verleden wordt geconfronteerd. O ja, mijn moeder had voor het schoolkrantje de naam 'Cecilientje' bedacht, maar het werd dus 'De Babbelkrant'.

Wat mij opviel in het krantje, wat natuurlijk gestencild was, was dat er niet alleen zaken van en door leerlingen in werden vermeld, maar ook informatie voor de ouders, zo staan het financieel overzicht van het schooljaar '75-'76 alsmede ook de begroting voor schooljaar '76-'77 er in opgetekend. Het Sint Nicolaasfeest bijvoorbeeld kostte in 1975 ƒ650,-, maar werd voor 1976 beraamd op ƒ900,- .

Verder was het natuurlijk enig om de namen van mijn klasgenoten er in terug te zien, op de verjaardagskalender, maar ook onder bijdrages aan de krant of als ze een prijs hadden gewonnen bij het insturen van de puzzel of de kleurplaat, keurig één kind per klas na loting. En ook stond het krantje vol met diverse sporttoernooien waar onze school en ook klasgenoten van mij aan mee hebben gedaan. Korfbal, handbal, voetbal, schaatsen, tafeltennis, enz, enz. Mijn aversie en totale desinteresse in sport zat er al vroeg in, want ik kan totaal niet herinneren dat er toernooien tegen andere scholen waren.

Ontzettend leuk was dat van ons schoolreisje van de 6e klas, van 18 t/m 22 april 1977 naar Vledder/Wilhelminaoord een soort dagboekje, gemaakt door enkele leerlingen, in het laatste krantje voor de zomervakantie van 1977 was opgenomen. Dingen kwamen me daardoor weer helder voor de geest. Het was ook het laatste krantje wat wij zesdeklassers kregen, wij gingen immers van school. In hetzelfde krantje stond een bijdrage van Frater Erwin wat me enigszins ontroerde: 'Vergeet de mooie dagen niet'. Na 40 jaar kan ik zeggen, nee, ik ben ze niet vergeten. De jaren op de Ceciliaschool hebben een plekje in mijn hart. Ik heb de tekst van Frater Erwin hieronder geplaatst.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten