dinsdag 4 juli 2017

Er zij licht, en er was licht

Al jaren hangt er bij mij aan het plafond een soort Marokkaans windlicht, er kan een kaars in, en dat heb ook wel eens gedaan, maar het glas werd heel vies van het kaarsvet, dus na het schoonmaken bleef het er voor de sier hangen. Omdat het bij een aansluitpunt voor een lamp hangt, heb ik wel eens vaagjes gedacht dat er misschien best een lampje in zou kunnen, maar daar bleef het bij. Tot van de week ik ineens een epifanie kreeg. Bij het opruimen kwam ik een fitting tegen met daaraan een snoer, en plotseling bevond ik me op een trapleer om die vage gedachte van jaren her te verwezenlijken, en met succes. Het aansluitpunt van dit licht bleek dezelfde te zijn als de lamp die op de lanai hangt. Nooit geweten. Met één lichtknopje zet ik dus twee lampen aan.

Ik zie ook wel dat het netter zou zijn als het snoertje door het bovenste stukje van de lamp zou gaan, maar dan moet er een gaatje in geboord worden en daar heb ik geen gereedschap voor. Ik vind het voor een amateuristische amateur zonder enig technisch inzicht knap gedaan. Laat ik het zo zeggen ik heb mezelf verbaasd.

Ik voelde dat ik op dreef was, want een doorn in het oog was een stopcontact in de keuken. Mensen die wel eens bij mij zijn geweest weten het misschien, daar was op onverklaarbare wijze ooit eens, jaren geleden ook, een stukje van afgebroken wat ik er sindsdien los induwde, maar wat er op gezette tijden steeds uitviel. Maar nu ik die lamp had gefabriceerd voelde ik dat ik een vervanging van dit stopcontact ook aan zou kunnen. Ik had bij Gamma al een nieuw plafondplaatje gekocht voor boven de lamp, en nu ging ik er weer heen voor een stopcontact. De jongen bij Gamma gaf een herkenningsknikje, een glimlach en een knipoog...hmm, zou ie misschi.... neuh, ik ben oud genoeg om zijn voorvader te kunnen zijn. Volgens mij was het trouwens dezelfde jongen als bij het pluggen/haken debacle enkele weken terug, mijn onwetendheid heeft toen een onuitwisbare indruk achter gelaten ben ik bang, daar wordt in de Gammakantine nóg over nagepraat.

Het stopcontact ga ik vandaag eens op mijn gemak vervangen. Ik heb dat nog nooit gedaan, maar ik vermoed niet dat het heel moeilijk kan zijn. Laat ik het zo zeggen, als er morgen géén blogje van mij verschijnt, lig ik waarschijnlijk met raar haar op de keukenvloer. Onderneem dan vooral actie. En ja, ik zal de stroom uitzetten als ik er mee ga beginnen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten