donderdag 28 september 2017

Aan de slag met taal

Gisterochtend had ik de eerste training voor taalcoaches. Het was in de bibliotheek aan het Stationsplein in Capelle. En zo ging ik voor het eerst sinds tijden weer op een tijd voor werkenden de deur uit, want het begon om 9.00 uur. Ik had besloten om op de fiets te gaan. Ik was ruim op tijd weggegaan omdat ik de weg niet precies wist en door het bos moest. Dat was heel vooruitziend, want ik had ergens een afslag gemist, dus deed ik er wat langer over om er te komen met als ijkpunt om me te oriënteren de omgeving waar vriendin Nadira woont, vanaf daar wist ik waar het Stationsplein was. Ik was keurig op tijd en kon me meteen even opwarmen met een kopje koffie, want fietsen in de herfstochtend is best fris.

De dame die de cursus gaf deed dat met veel enthousiasme en plezier, en vooral ook duidelijk, iets wat natuurlijk ook heel belangrijk is als ik straks als taalcoach aan de slag ga met een 'anderstalige' zoals dat heet. Er kwamen een aantal zaken aan bod die ik heel vanzelfsprekend vond en ik al had bedacht bij het voor mezelf voorstellen wat een taalcoach zoal doet, maar daarnaast had ze ook een aantal handige handvatten waarmee je aan de slag kunt. Zoals dat eigenlijk alles om je heen taal is, en op die manier te integreren in de lessen. Ik vond de term 'woordspin' erg leuk, waarbij je een onderwerp kiest, bijvoorbeeld 'herfst', en de leerling daar dan woorden bij kan bedenken die ermee te maken hebben. Je kunt de lessen, vanzelfsprekend van de leerling uitgaand, wat zijn/haar leerwens is, naar eigen inzicht indelen. En natuurlijk zijn er lesboeken als houvast waar je op terug kunt vallen.
Het was een leuke en leerzame ochtend die me bovendien een certificaat op leverde! Jawel! Ik zal mijn cv moeten herzien.

De terugreis was aanmerkelijk sneller omdat ik nu wel in één keer de juiste weg vond. Ik bleek ondertussen te zijn opgebeld door Taalcoaching Capelle dat er een koppeling tussen mij en een leerling zit aan te komen, ze hebben er twee op het oog. Ik hoor binnenkort meer. Als de goody-two-shoes person that I am, heb ik het natuurlijk volgens de voorschriften aan het UWV voorgelegd, en zij vinden het ook een goed plan dat ik dit vrijwilligerswerk ga doen.  En wie weet waar dit nog toe kan leiden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten