dinsdag 12 september 2017

Coaching de coach

Gisterochtend mocht ik meelopen met iemand die al jaren als taalcoach werkt. Bij binnenkomst zag ik meteen ook de twee dames met wie ik vorige week in gesprek ben geweest. Leuk om zo in het prille begin al 'bekenden' te hebben. De taalcoach met wie ik mee zou lopen vroeg me om een half uur eerder te komen zodat hij met mij kon doornemen wat de do's en don't's zijn als (beginnend) taalcoach en waar zich eventuele valkuilen kunnen bevinden. Sommige punten waren vanzelfsprekend maar andere waren een eyeopener en fijn om benoemd te zien.

De leerling met wie hij al een tijdje werkt en waar ik bij mocht zitten was een dame die in haar thuisland apotheker was. Een intelligente dame, die vanzelfsprekend naar school gaat om o.a. Nederlands te leren, en het daar ook goed doet met lezen en schrijven, maar op haar eigen verzoek heeft zij zich tot een taalcoach gewend om het praten in onze taal te oefenen, daar heeft ze wat moeite mee. Haar, en vandaag ook mijn coach, vroeg aan haar over welke onderwerpen ze wilde praten en dat gebeurde dan, waarbij hij naast het spreken ook meteen wat informatie meegaf. Zo wilde ze over vakantie praten en hij vertelde haar hoe in Nederland de vakanties waren geregeld op scholen en hoe het op het werk gaat, en passant ook even de 7 feestdagen die we in Nederland kennen doorlopen. Ik heb er natuurlijk niet als een sjappie (ik had Patrick Laureij gezien hè) bij gezeten maar me ook op gepaste momenten met de conversatie bemoeid.

Erg leuk. Ik zal binnen afzienbare tijd aan een leerling gekoppeld worden, om samen met hem/haar de Nederlandse taal en onze gebruiken en gewoontes wat inzichtelijker te maken. Als back-up is er voor mij altijd een coördinator die me kan bijstaan in bijvoorbeeld welke lesmaterialen ik het beste kan gebruiken. Daarnaast heb ik eind deze maand samen met andere beginnende taalcoaches een workshop 'Aan de slag met taal'.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten