maandag 23 april 2018

Debuut

Afgelopen zaterdag heb ik mijn debuut gemaakt als interviewer/presentator van het radioprogramma "Uit De Kast" van Radio Capelle waar ik al langere tijd de column mag verzorgen. Het was niet echt gepland, maar is vrij organisch gegaan. Redacteur Vanessa was aan de beurt om een onderwerp uit te werken, en onze eindredacteur had contact gehad met zangeres Astrid Nijgh, die graag naar de studio wilde komen voor een interview. Omdat ik een grote liefhebber ben van muziek in het algemeen en het zogenaamde 'betere Nederlandse lied' in het bijzonder, heb ik het bescheiden maar fantastische oeuvre van Astrid in mijn bezit. Ook weet ik wat van het hoe en waarom van haar repertoire, zodat Vanessa een paar weken geleden bij mij kwam om e.e.a. door te spreken.

Dat was een productieve middag waarin we eigenlijk het hele programma al hadden vormgegeven. Omdat Astrid een enorme bewonderaar is van Zarah Leander, een vedette uit de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw, leek het ons leuk dat als startpunt te gebruiken, om middels leuke vragen over Astrid's leven en carrière te eindigen bij een album van Astrid waar ze vertalingen van nummers van Zarah op vertolkt. Een rond verhaal dus eigenlijk. Het kon de goedkeuring wegdragen van onze eindredacteur en onze presentator ging ermee aan de slag. Hem sprak ik de voorlaatste uitzending en vertelde hem op welke dingen hij moest letten bij het interview, omdat de uitgezochte muziek te maken had met de opbouw van de vragen e.d.. Hij stelde voor dat ik het samen met hem zou gaan doen, omdat het meer mijn metier is dan de zijne. Een goed en spannend plan.

Echter zorgde verplichtingen elders ervoor dat hij helemaal niet aanwezig kon zijn, zodat het de meest logische keus was dat Vanessa en ik samen het interview en de presentatie gingen doen. Afgelopen donderdag hebben we bij Vanessa in de tuin even de rolverdeling doorgenomen en het e.e.a. aangepast om zo goed mogelijk het programma met Astrid in te gaan.

Ik vond het leuk en tegelijkertijd ook spannend. Belangrijk was hierbij ook dat Astrid zich heel spontaan, gezellig en meewerkend opstelde. Een gedroomde gast voor een eerste interview. Het scheelt natuurlijk wel dat ze in haar leven al zoveel keer is geïnterviewd, en bovendien zelf jarenlang radio heeft gemaakt. Eenmaal bezig ging het vanzelf. Bewust hadden we ervoor gekozen om haar niet naar het verhaal achter haar grootste hit "Ik Doe Wat Ik Doe" te vragen, dat is al zo vaak verteld, maar meer naar haar andere activiteiten, w.o. haar werk als componist en tekstschrijver, haar vorig jaar uitgekomen boek en haar theaterwerk. In mijn column nam ik het verhaal over die grote hit voor mijn rekening. Astrid is een gezellige prater met humor, en ze gaf ons een compliment en vertelde dat ze het heel erg leuk had gevonden en zei tijdens het interview dat ze zichzelf op ging dringen en zeker nog vaker terug wilde komen.

Ik vond het een hele leuke ervaring om een interview te doen. Vanessa en ik voelen elkaar al heel goed aan, en met Astrid om te interviewen hadden we natuurlijk heel erg geboft, want toen er wat misging met het instarten van een nummer, pakte ze dat heel professioneel en relaxed op, en merkte je dat ze gewend was zich in een radiostudio te handhaven. Het smaakt, als de gelegenheid zich voordoet, zeker naar meer.
Zarah Leander.

Met Astrid en Vanessa na het leuke interview. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten