zondag 15 april 2018

Week 15 2018: Wat een week!

De tieners die een man hadden mishandeld nadat er een afspraak was gemaakt via een dating app, had niets te maken met anti-homogeweld volgens een 14 jarige verdachte. "We joegen op pedofielen" zo zei hij. Vooropgesteld dat pedofilie verwerpelijk is moet ik bij 'we joegen op' toch denken aan dorpelingen met fakkels en hooivorken.

Ik behoor niet tot de 87 miljoen Facebookgebruikers wiens gegevens zijn doorgespeeld aan Cambridge Analytica. Hoe ik dat weet? Afgelopen maandag heeft Facebook alle 87 miljoen gebruikers die zijn getroffen een bericht gestuurd, en ik heb niets ontvangen. Het zou overigens om 90.000 mensen uit Nederland gaan. Ik koester geen enkele illusie, en ga ervan uit dat alles wat ik op het wereld wijde web doe gewoon bekend is op plekken waarvan ik het bestaan niet weet. En ik adem gewoon door.

De tieners die vorig jaar de hand in hand lopende Jasper en Ronnie vanwege hun geaardheid hebben uitgescholden en mishandeld met een betonschaar, daarvan vindt de rechtbank dat anti-homogeweld niet is bewezen. Ook de vijf tanden die Ronnie is verloren en waardoor hij een aantal operaties aan zijn kaak en gebit heeft moeten ondergaan, daarvan is volgens de rechtbank niet vast te stellen dat het met de betonschaar is gedaan die de kinderen bij zich hadden om fietsen te stelen. Ze zijn veroordeeld tot een taakstraf.

De president van de Verenigde Staten kondigde per tweet aan dat zijn land raketten zal afvuren op Syrië. Dat is toch ook een zin waarvan je niet voor mogelijk had gehouden dat je die ooit zou lezen. Zelfs al verwachtte ik, sinds Donald Trump is gekozen, wel hele rare dingen, word ik toch met enige regelmaat verrast. Bijvoorbeeld dat ie er überhaupt nog zit. Maar goed dat ik daar geen geld op heb ingezet destijds.

Een 62 jarige boer in Zuid-Korea irriteerde zich zo aan het blaffen van de hond van zijn buren, dat hij 'm heeft gedood. Vervolgens nodigde de man het baasje van de hond en zijn familie uit voor een diner, waarbij hij hen het vlees van hun eigen hond wilde voorzetten. Ze sloegen het aanbod af, maar hoorden pas later wat hij ze te eten had willen geven, nadat een andere buurman hen erover had ingelicht

Een 23 jarige man heeft op een station in Duitsland een voor hem vreemd kind beetgepakt en is voor een aankomende trein gesprongen. Hij ging met het kind plat tussen de rails liggen. Het 5 jarige jongetje liep schaafwonden op, en de man zelf bleef ongedeerd. Het jongetje hoorde bij een gezin met nog twee kinderen die op de trein stonden te wachten. Ooggetuigen hebben de man vast gehouden tot de politie kwam. Het gezin is door geestelijk verzorgers opgevangen.

Nou, het bombardement op Syrië heeft plaatsgevonden hoor. "Een speldenprik", zo zegt Frans Osinga, hoogleraar Militaire Operationele Wetenschappen. De aanval is met Rusland en Iran gecommuniceerd, om een escalatie te voorkomen. Maar toch is het allemaal nog niet voorbij, denkt Frans. "Donald Trump kan altijd nog harder toeslaan." Nou ja, we wachten het maar af. Iets vertelt me dat als ik ergens in de toekomst over 'na de oorlog' spreek, Deo volente, het over een oorlog zal zijn die ik zelf heb meegemaakt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten