zondag 14 juli 2019

Amsterdam gaat dood

In Amsterdam de stad waar alles kon, kan steeds minder. Waar het aan ligt? Veranderende tijden? Nieuwe preutsheid? In de Nederlandse lichte muziek zijn ongelooflijk veel liedjes gezongen over Amsterdam, van het valse sentiment over hoe fijn het was om in de Jordaan te wonen waar de lepel steevast in de brijpot staat tot aan ironische liedjes zoals "Big City" van Tol Hansse, waarin hij ondanks de milde kritiek op de stad toch tot de conclusie komt dat Amsterdam 'so pretty' is. Een paar jaar geleden zat ik bij een voorstelling van Karin Bloemen, waarin ze vol vuur het volgende lied zong over de vertrutting van het altijd zo vrijgevochten Amsterdam.

Amsterdam Gaat Dood

Amsterdam ik heb op je gescholden
Op alle makken van je grote stad
Op alle junks die langs de wallen tolden
En op de ratten in het vuilnisvat

Ik heb je vaak begraven onder klachten
Ik heb je veel vervloekt en soms gehaat
Er zat meer pis dan water in je grachten
De cocaïne snoof je van de straat

De zwervers schieten drollen in m'n bootje
De lijken dreven rottend in het IJ
Amsterdam je was een stinkend zooitje
Toch hield ik van die zooi, hij was van mij

Amsterdam ik had je trouw gezworen
Al was je smerig. asociaal en rauw
Uit chaos wordt de ware kunst geboren
Dus ieder goed idee begon bij jou

Maar Amsterdam wat ben je braaf geworden
Amsterdam wat ben je aangeharkt
Amsterdam wat ben je goed op orde
Je kunt nu zelfs al pinnen op de markt

Amsterdam waar zijn toch je excessen?
Waar ben je toch je kloten kwijt geraakt?
Geen taxi die je nog probeert te flessen
Geen trambestuurder die een geintje maakt

Amsterdam waar zijn je hoeren?
Waar de spuiten in het gras?
Amsterdam waar zijn je streken?
Waar ik zo verliefd op was

De Jordaan zit vol met yuppen
Met een bakfiets voor de deur
Maar verdomme Amsterdam
Waar is je lef, waar is je kleur?

Vroeger zette je de auto
Op de stoep de hele week
Nu betaal ik mijn parkeerplaats
Van m'n tweede hypotheek

Nergens coffeeshops te vinden
In de straten rond een school
Amsterdam waar is je seks?
Waar zijn je drugs en Rock en Roll?

Amsterdam we moeten praten
Waarom heb je mij verlaten?
Amsterdam ik mis je helden
Die hun stemmen lieten gelden

Ramses Shaffy, André Hazes, Tante Leen en Herman Brood
Licht de zerken van de graven
Jullie Amsterdam gaat dood!

Oh Amsterdam
Oh Amsterdam

© Jan Beuving, Marnix  Busstra, Karin Bloemen







Geen opmerkingen:

Een reactie posten