zondag 7 juli 2019

San Lorenzo

Het talent van Robert Long was om liedjes te schrijven en te zingen alsof hij je een verhaal vertelt. Eén van mijn meest favoriete nummers is "San Lorenzo", omdat het verhaal wat hij in deze tekst brengt zo beeldend is en, vooral als je wat ouder bent, zo herkenbaar; iedereen heeft wel iemand in zijn leven gekend die ie nooit meer vergeet, waardoor er een glimlach op de lippen komt als je er even aan terugdenkt.

San Lorenzo

Hij is aan het eind gekomen van een prachtig leven
Hij sterft nog niet, maar ach, z'n krachten nemen af
Altijd gereisd heeft ie en heel veel opgeschreven
Over de landen die ie zag, de mensen waar ie wat om gaf
Hij is fysiek niet meer in staat om te vertrekken
Toch reist ie nog wanneer ie z'n notities leest
Om al die plaatsen van destijds weer te ontdekken
Hij maakt zijn tochten weer opnieuw, nu in z'n geest

Hij neemt vandaag de trein naar San Lorenzo
Waar ie z'n hart verloor, een halve eeuw terug
Hij ruikt en ziet het allemaal weer in extenso
Hij voelt de hete middagzon weer op z'n rug
Hij voelt die ogen weer die volgen waar ie heen gaat
Hij ziet zichzelf weer als ie plotseling blijft staan
Hij hoort die stem weer die hem vraagt of ie alleen gaat
Of dat ze voortaan met z'n tweeën zullen gaan
En dan dat eerste oogcontact
En hoe z'n hand wordt vastgepakt

Vanaf die dag deden ze voortaan alles samen
Ze trokken samen op naar steeds een ander land
In het begin kenden ze enkel elkaars namen
Leerden elkaar hun eigen taal en deelden al hun proviand
En op den duur kenden ze ook elkaars geheimen
Er was geen ander waar ie zo vertrouwd mee was
Het valt voor hem dan ook nog altijd niet te rijmen
Wat hij die ochtend in dat afscheidsbriefje las

Ik neem vandaag de trein naar San Lorenzo
Ik kan niet verder met je mee, ik moet terug
Ik kan er niks aan doen, vergeef me, maar ik ben zo
Bedankt voor alles, ik vergeet je niet zo vlug
Ik heb je alles wat ik geven kon gegeven
En jij gaf alles wat je geven kon aan mij
Maar ik gehoorzaam aan de wetten van het leven
En één daarvan luidt: alles gaat een keer voorbij
Ik draag je mee in elke cel
Het ga je goed m'n vriend, vaarwel

Hij zag wel in dat het geen zin had om te zoeken
En ging teleurgesteld maar weer alleen op pad
Hij trok de wereld door tot in de verste hoeken
Naar Buenos Aires, Libanon, naar Borneo en Stalingrad
Hij heeft z'n hart daarna nog dikwijls weggegeven
Maar nooit zo argeloos meer, nooit meer zo naïef
Toch kijkt ie terug op een gevuld en zinvol leven
Hij zag de wereld, werd bemind en hij had lief

Hij heeft het noorderlicht gezien en de Seychellen
Toen daar het woord 'toerisme' zelfs nog niet bestond
Hij kan je alles van Noord-Afrika vertellen
Maar San Lorenzo brengt een glimlach om zijn mond
Hij zoekt geen troost of medelij
Want alles gaat een keer voorbij

© Robert Long





Geen opmerkingen:

Een reactie posten