zondag 24 november 2019

Al die jaren

De jaren zestig, het beeld dat het toen één grote lange Hair-musical was, waarbij men met bloemen in het haar en gekleed in bonte kleuren blootsvoets zingend, dansend en huppelend door de wei ging, is natuurlijk een vals beeld, maar wel een fijn beeld. Ik betrap me er zelf ook op dat ik het in mijn gedachten ook veel rooskleuriger voorstel dan het werkelijk was. Ik heb die tijd niet bewust meegemaakt, maar de wind van love, peace en happiness die toen waaide is naar alle waarschijnlijkheid wel in mijn systeem terecht gekomen, en beschouw mezelf dan ook als een net iets te laat geboren bloemenkind.

Wie het wel intensief hebben meegemaakt zijn Elly en Rikkert Zuiderveld. Eind jaren zestig begonnen ze als duo op te treden en trouwden in 1968. Ze behoorden tot de hippiecultuur, woonden in een commune en hun liedjes waren maatschappijkritisch. Zo rond 1976 bekeerden ze zich tot het christendom en hun liedjes veranderden mee. In de jaren tachtig werden hun teksten weer meer maatschappijgericht, het eerste album in die stijl heette heel toepasselijk 'Maskers Af'.

Dit lied, uit 1987, is een prachtige terugblik op de jaren zestig, met die nostalgische kijk maar ook dat het allemaal niet zo mooi was als we nu zo graag willen geloven met daarin heel subtiel een stukje geloof.

Al Die Jaren

Weet je nog van toen van de kruidenthee
It must be twenty years ago today
Sergeant Pepper taught the band to play
En wij speelden mee op gitaar
Oude kleren zo van de rommelmarkt 
Bloemen in het haar in het Vondelpark
Zelfgebakken brood en gezonde kwark
En al die tijd was Hij daar

We wilden de hemel bereiken
Een huis dat nooit zou vergaan
Maar ik zie me nog staan
Naar de brokstukken kijken 
Nog verder van huis vandaan

Terug naar de natuur op de boerderij
Bij het open vuur in de groene wei
Love is all you need met een joint erbij
En alles gedeeld met elkaar
Telkens weer op reis als een vagebond
Zochten wij naar iets dat ons samenbond 
Naar een stille kracht op de achtergrond
En al die tijd was Hij daar

We wilden de hemel bereiken
Een huis dat nooit zou vergaan
Maar ik zie me nog staan
Naar de brokstukken kijken 
Nog verder van huis vandaan

Elke nieuwe dag een verovering
Dansend in de tuin van betovering
Niemand had gedacht dat het overging
Maar we bezeerden elkaar
Eén is er geflipt op een paddenstoel
'N ander spoot zich dood in het stadsgewoel
Niemand werd bevrijd van z'n schuldgevoel
En al die tijd was Hij daar

Al die jaren
Bij elkaar
Al die jaren 
Was Hij daar

© Rikkert Zuiderveld, Elly Zuiderveld-Nieman


Geen opmerkingen:

Een reactie posten