donderdag 7 november 2019

Voordeeluren

De Nederlandse Spoorwegen, bij de gedachte alleen al dat er wel eens sneeuw zou kunnen gaan vallen, worden er al persberichten verzonden met de mededeling dat er minder treinen gaan rijden. Dit geeft in één zin de hele bedrijfsvoering weer. Ik prijs me gelukkig dat ik zelden met de trein hoef te reizen, die enkele keer dat ik het wel doe moet ik zeggen dat dat zonder noemenswaardige malheur plaatsvindt. Het niet op tijd rijden van de trein calculeer ik van te voren al in en voor die spaarzame keren dat ik er gebruik van maak vind ik het prima.

Jááááren geleden heb ik een door de NS hevig gepromote Voordeelurenkaart aangeschaft, waar juichend over werd geroepen dat je voor, toen nog 99 gulden, nu 67 euro per jaar, het hele jaar door na 9.00 uur in de ochtend en verder in het weekend, op alle feestdagen, de zomermaanden juli en augustus, tussen kerst en nieuwjaarsdag, alsmede ook de vrijdag na Hemelvaart zelfs vóór 9.00 uur met 40% korting kon reizen. Kon. Want eenzijdig past de Nederlandse Spoorwegen de voorwaarden aan. Pas in 2021, maar toch.

De NS wil al heel lang van die Voordeelurenkaart af, hij is al sinds 2011 niet meer te krijgen, en voor hen die 'm nog hebben (700.000 mensen) worden de voordelen minder. Vanaf januari 2021 geldt het reizen met 40% korting ook niet meer tussen 16.00 en 18.30 uur. In de zomermaanden juli en augustus, tussen kerst en nieuwjaarsdag, en de vrijdag na Hemelvaart zal ook in de spits (voor 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.30) geen 40% korting meer verleend worden.

Voor het uitkleden van de voordelen en liever nog het helemaal laten verdwijnen van de eerst door hen ooit zo aangemoedigde Voordeelurenkaart is hun argumentatie dat er al teveel soorten abonnementen zijn. Abonnementen die ze zelf stuk voor stuk hebben geïntroduceerd. Reizigersorganisaties zijn het dan ook absoluut niet eens met deze beslissing van NS, maar daar trekken ze zich niets van aan. Misplaatste arrogantie is het bedrijf niet vreemd. De abonnementen worden wel 7 euro goedkoper in 2021. Maar ook daar heeft niemand om gevraagd. Wat mij betreft kunnen ze mijn Voordeelurenabonnement vanaf 2021 daar stoppen waar de zon niet schijnt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten