vrijdag 7 augustus 2020

Herinnert U zich deze nog? #160

ROGER MILLER
"ENGLAND SWINGS"
1965
Geen hitnotering




Ik heb het eerder gezegd en ik zeg het weer, het is een vreemde tijd waarin we leven, er gebeuren te veel dingen tegelijk waar vooral de wijze hoe mensen in het algemeen ermee omgaan doen mij terugtrekken in mijn eigen kleinsteedse bestaan thuis waar ik o.a. met muziek kan ontsnappen aan de 'boze wereld' en terug ga in de tijd toen het allemaal wat eenvoudiger leek, de wereld was een vriendelijkere plaats. 

Surrogaat, ik weet het, maar het werkt voor mij. Neem nu het liedje 'England Swings' van Roger Miller. In de twee minuten dat het nummer duurt schildert hij het Londen van de jaren zestig wat toen 'the place to be' was. 'Swinging London' was in die tijd toonaangevend in de wereld wat betreft mode, muziek, film en kunst. Toegegeven, de tekst van Roger steekt er een beetje de draak mee door juist alle Britse stereotypen op te sommen als het summum, maar ik krijg er een nostalgisch gevoel van naar de blijere tijden van toen. In de daaropvolgende jaren zeventig en tachtig braken er hele nare economische tijden aan voor Engeland, maar daar gaat het nu even niet om. In de jaren zestig groeiden de bomen tot aan de hemel, zeker voor de jeugd. En dit liedje is één van de nummers wat voor mij als een medicijn werkt tegen de waanzin van vandaag de dag. 

Roger Miller was een Amerikaanse zanger, acteur, tekstschrijver en componist van voornamelijk country muziek, maar eigenlijk was zijn stijl teveel omvattend om enkel onder de noemer 'countryartiest' te vallen. Hij was drie keer getrouwd en heeft acht kinderen. Hij was verstokt roker en is op 25 oktober 1992 op 56 jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van long- en keelkanker. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten