dinsdag 25 juli 2023

Toen was geluk... #137

Plotseling moest ik er aan denken, de piekenpijp. Ik heb die ooit eens van mijn ouders gekregen voor Sint Nicolaas met een begeleidend gedicht erbij waarin stond dat als ik boodschappen deed voor mijn moeder, wat ik al deed, het lege flessengeld mocht houden en dat kon ik dan in de piekenpijp doen. 

Een piekenpijp was een plastic buis waarin je guldens kon sparen, op de buis was, middels een streepje en het bedrag aangegeven hoe ver je was. De pijp hing je aan de muur. Later heb ik er zelf nog een kwartjespijp bij gekocht, en mijn moeder had voor zichzelf een knakenpijp, grote stappen snel thuis. Die was trouwens van koper.

Op het wereld wijde web heb ik moeite moeten doen om een afbeelding van een originele piekenpijp te vinden. Nu kun je ze kopen voor euro's, daarvan zijn er voldoende te vinden. Maar die namen... 'euromunten buis' en het wat onsmakelijke 'spaarpijp'. Soms worden ze aangeboden als een piekenpijp voor euro's, maar daar ageer ik met klem tegen, een gulden was een piek, een één euromunt is dat niet!


De enige afbeelding die ik van een 
échte piekenpijp kon vinden.

Zo'n knakenpijp had mijn moeder. 
foto van www.beaudeco-art.nl



2 opmerkingen:

  1. Je gebruikt hier een foto van mijn webshop, maar je hebt hierbij niets vermeldt. Zou je dit nog even willen doen? www.beaudeco-art.nl

    BeantwoordenVerwijderen