zondag 15 januari 2017

Jenny en Marijn

Zonder het te weten had ik Jenny Arean en Marijn Brouwers al eens samen op het toneel gezien, dat was in de musical "Foxtrot" in het seizoen 2001-2002, waarin ook Anne-Marie Jung speelde van wie ik nog niet zo lang geleden haar eerste solovoorstelling heb bezocht. Anne-Marie en Marijn hadden daar ondersteunende rollen in, en zie eens waar ze nu zijn zo'n 15 jaar later.

Jenny en Marijn toeren momenteel door het land met hun voorstelling met liedjes, hoewel liedjes de lading niet dekt, want het zijn stuk voor stuk pareltjes van de kleinkunst die aantonen hoe prachtig onze taal is, en dat heeft naast de tekstschrijvers en componisten van de stukken natuurlijk alles te maken met hoe ze gebracht worden, en dat is adembenemend goed. Jenny zingt geen lied, ze beleeft het; zij zít in die bus naar le cementière, ze ís de Joodse vrouw uit het gelijknamige lied en je loopt met haar mee door Amsterdam als ze één van haar lijfliederen "Amsterdams Parfum" brengt. Wat is het een fantastische vakvrouw met nog steeds die geweldige stem, en dat ze af en toen een steelse blik op de autocue werpt, het is haar vergeven, want het zijn niet de makkelijkste teksten.

Naast zo'n grande dame kun je natuurlijk niet zomaar iedereen neerzetten, want al is Jenny klein van gestalte; er stáát iemand. Marijn Brouwers biedt ruim voldoende tegenwicht. Het was Marijn die Jenny polste voor een voorstelling samen, en wat goed dat ze 'ja' heeft gezegd. Ik moet eerlijk bekennen dat ik Marijn nog niet zo heel goed kende, maar hij heeft me met zijn optreden gisteravond voor zich gewonnen. Naast een fantastische stem weet hij ook hoe een lied te brengen, de Nederlandse versie van Aznavour's "La Bohème" is echt wonderschoon. Daarnaast is hij ook prima in staat om nummers met ironie te brengen zoals het lied "Jeugd" over hoe fijn het als artiest is om een rotjeugd gehad te hebben, omdat je daaruit zo heerlijk kunt putten voor je performance. Ook het humoristische en enigszins autobiografische "Een Kleinkind" is geweldig. Natuurlijk zijn er ook wat duetten tussen Jenny en Marijn, twee geweldige theaterpersoonlijkheden die me een heerlijke avond hebben bezorgd. Jenny volg ik al heel wat jaren, en nu zal ik toch eens gaan opletten wat Marijn allemaal gaat doen. Zijn voorstellingen met werk van Charles Aznavour en eerder de legendarische Frans Halsema heb ik helaas al gemist. Maar ik ontdekte dat hij een album heeft opgenomen met Nederlandse vertalingen van Aznavour-nummers, die ga ik zeker aanschaffen.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten