dinsdag 3 januari 2017

Vertrek, verrek

Van de week hoorde ik plots een nummer uit mijn collectie die ik vrij actueel vond. Het was het lied "Vertrek Verrek" van Jenny Arean. Zij zong dit nummer al in het theaterseizoen 2004-2005, maar ze zou het zo weer in haar programma kunnen opnemen:

Vertrek, Verrek

Zo, ik zie hier op uw kaart: meneer is schrijver, 
van toneelstukken nog wel, wat interessant.
U wilt vissen in een artistieke vijver
en nog wel in ons subsidierijke land.
Maar voor buitenlanders gelden strenge regels
en wij hebben al veel literaire vlegels.
Officieel krijgt u nog schriftelijk bericht,
maar meneer Vondel, tot mijn spijt, de deur blijft dicht!

De deur blijft dicht, meneer,
we willen hier geen vreemde snuiters meer,
al bent u arm of onderdrukt.
Meneer, uw poging is mislukt.
Wij zijn wel goed hier, maar niet gek!
Donder maar op, meneer, vertrek, meneer, verrek!

Ja eh, de volgende! Hé, zag u mij niet wenken?
U was even in gedachten? Kan wel zijn…
Ik zie dat dat uw kwaliteit is, denken,
maar wie moet dat gaan betalen op termijn?
Ja, wij willen onze welvaart graag bewaken.
Dat u joods bent, heeft er echt niets mee te maken.
Kijkt u mij er niet op aan, ik doe mijn plicht!
Meneer Spinoza, tot mijn spijt, de deur blijft dicht!

De deur blijft dicht, meneer,
wij volgen hier een heel secuur beheer.
U vindt als jood, dat zult u zien,
toch wel een stalletje misschien,
maar wij, wij hebben hier geen plek!
Donder maar op, meneer, vertrek, meneer, verrek!

Ja eh, de volgende! Mijn God, verarmde adel!
U komt trouwen, zegt u, maar met wie?... Ga weg!
O, u dacht: dan zit ik stevig in het zadel?
Maar dat gaat niet door, meneertje, u heeft pech!
Kijk, wij hadden al een bende Duitsers binnen
en daar willen we niet nog eens aan beginnen.
U krijgt niet het groene… of oranje licht.
Meneer Von Amtsberg, tut mir leid, de deur blijft dicht!

God, wat zijn het er veel vandaag…
Kresse? Hans G. Kresse? Striptekenaar…
Wat tekent u dan zoal? Erik de Noorman?
Nou, ga het dan eens lekker in de Scandinavische landen
proberen, zou ik zeggen. Vind je ook niet?
God, wat een gedoe, zeg.

Wat een rij nog! Jee, een man met een sultane
Bent u imam soms? O, bisschop! Wat een vak!
Meneer Nicolaas, wij hebben hier geen banen,
ook niet voor die zwarte jongens met die zak.
Tja, wij waren vroeger stukken toleranter,
maar het is uit met dat gelanter en 't gefanter.
Wij vertonen nu een grimmiger gezicht!
Dames en heren, rot maar op! De deur blijft dicht!

De deur blijft dicht voortaan,
wij hebben nergens meer een boodschap aan.
Dit is een christelijk besluit,
of het uw dood wordt, maakt niet uit.
Dit is het einde van het gesprek!
Dus hou uw bek nou maar! Vertrek maar! En verrek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten