donderdag 19 januari 2017

Laks

Ik knipperde niet met mijn ogen en klapperde niet met mijn oren toen ik maandag vernam dat de pubers van LAKS (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) lieten weten mee te willen doen als 82e partij aan de Tweede Kamerverkiezingen. Na schertsfiguren als o.a. Sylvana Simons die nu in splinterpartij  Artikel 1 zit wat een afsplitsing van een afsplitsing is en de Turkse Waldorf & Statler van DENK kijk je niet zo vreemd meer op over wat zich in het Nederlandse politieke landschap allemaal afspeelt. Zeker toen ook matroosje Jan Roos, die ons het onzinnige Oekraïne referendum (kosten 30 miljoen) door de strot duwde waarvan ieder weldenkend mens de uiteindelijk uitkomst al kon voorspellen, zich bij een kansloos one-issuepartijtje aansloot kon niets mij op dat gebied meer verbazen. Mij ging alleen door het hoofd dat het merendeel van de achterban van de kids van LAKS nog niet oud genoeg zijn om te stemmen in maart.

Hilarisch vond ik het toen gisteren bleek dat het een hoax was. Het nieuws over de verkiezingsdeelname en de persconferentie was enkel bedoeld om aandacht te generen voor beter onderwijs. Jongeren worden volgens hen niet gehoord in Den Haag en de actie was bedoeld om de politieke partijen wakker te schudden.

De NOS en ANP zijn niet amused dat ze er zelf met open ogen ingelopen zijn en reageren nu als verongelijkte kinderen: "LAKS heeft zich nu gediskwalificeerd als bron. Daar houden we vanaf nu rekening mee" vindt het ANP. De NOS laat weten kritisch te gaan kijken naar de werkwijze van LAKS en naar de contacten tussen de NOS en LAKS nu en in de toekomst. O zo! Ik denk dat er gestampvoet is en er tongen zijn uitgestoken op de respectievelijke redacties.

Het journaille zou ook kunnen kijken naar hun eigen werkwijze in deze tijd waar 'nepnieuws' schering en inslag is. Ik vind het geniaal en nu al dé eindexamenstunt van 2017. Sven Annen, voorzitter van LAKS en ook woordvoerder tijdens hun zogenaamde persconferentie, die komt er wel.




1 opmerking:

  1. maar waarom werd het journaille zo massaal giftig ?

    http://bitly.com/Urgent_Evoke

    http://www.pearltrees.com/t/freeman/analysis-studievoorschot/id13466407/item169221876


    http://www.pearltrees.com/t/freeman/analysis-studievoorschot/id13466407/item173511314


    BeantwoordenVerwijderen