woensdag 15 februari 2017

Wegstrepen

Vandaag over een maand zijn de Tweede Kamerverkiezingen en mogen we onze stem uitbrengen. Wij wonen in een land waar we het recht hebben om te stemmen, ik zal dan ook altijd van dat recht gebruik maken. Vooral omdat er nog genoeg landen in de wereld zijn waar mensen strijden voor dat recht, en waar degenen die ervoor strijden worden vervolgd, gevangen gezet, gemarteld of zelfs gedood.

Op welke partij moet je nu gaan stemmen? Dat is voor iedereen verschillend, kijk vooral naar de partij die de zaken die jij belangrijk vindt in hun programma hebben staan. Let wel, dit wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk iets mee gedaan wordt. Beloftes in verkiezingstijd zijn vaak loos. Zelf heb ik eerst maar eens partijen weggestreept die het voor mij zeker niet gaan worden.

Om met de huidige regeringspartijen te beginnen: bij de VVD zijn net iets teveel mensen opgestapt, zowel in de landelijke als in de gemeentelijke politiek, vanwege frauduleuze handelingen, zelfverrijking, leugens, bewust feiten achterhouden, etc. om daar als weldenkend mens je stem aan te geven. Ze hebben een granieten achterban die wat er ook gebeurt altijd op de VVD zal blijven stemmen, dus heel veel wegzakken zal die partij niet. De Partij van de Arbeid is verworden tot een niet ter zaken doende splinterpartij, Joop den Uyl ligt te tollen in z'n graf. Deze partij zal zichzelf weer moeten heruitvinden en dat doen ze beter niet als regeringspartij.

Voorts heb ik niets met partijen die uit naam van God willen regeren, dus CDA, ChristenUnie en SGP worden het ook niet. Dat schiet al fijn op. Discriminatie is ook niet echt mijn kopje thee, daarom geen DENK en PVV. Bij GroenLinks heb ik steeds het idee dat het een Endemol productie is waarin Jesse Klaver is gecast en volgens een script werkt. Het wasmachineverhaal had ie zo goed uit z'n hoofd geleerd dat hij het in iedere talkshow weer opnieuw vertelde. Al die splinterpartijtjes van voormalige chronisch verongelijkte presentatrices of zich in het openbaar vertonende volwassen mannen met matrozenpetjes neem ik sowieso niet serieus, dan vallen er in één keer heel veel af.

Blijven er vier over: D66, Partij voor de Dieren, SP en 50Plus. Ik heb nog vier weken om mijn uiteindelijke keuze te bepalen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten