vrijdag 1 juni 2018

Kinderen

"....Acting more like children than children....."

Aan deze passage uit het lied "People" van Barbra Streisand moest ik denken toen ik het bericht las over de Anninkschool uit Hengelo. De eindejaarsmusical is in zicht en de leerlingen van groep 8 bereiden zich daarop voor. Ik weet nog van mijn eigen schooltijd hoe bijzonder en spannend dat was. In het script van de musical zou er een stel zijn, gespeeld door een jongen en een meisje. Tijdens het repeteren bedachten de leerlingen, ik herhaal, de leerlingen dat het leuker zou zijn als het om een homostel zou gaan. Twee jongens melden zich direct om die rollen op zich te nemen.

Ik was ontroerd en blij verrast toen ik dit las, wat een geweldige groep kinderen heb je dan in je school als zij dit uit eigen beweging voorstellen. Hun blik op de samenleving is er één van deze tijd, dat moet je koesteren. Daar dacht de directeur, Ben de Vlugt, van de school heel anders over.

Hij besloot op basis van eigen aannames er een stokje voor te steken. Hij was bang dat een leerling waarvan de ouders Jehovah's getuigen zijn en dientengevolge hun kind daar in meetrekken niet mee zou mogen doen om dat voor veel Jehovah's getuigen homoseksualiteit iets is waarvan men vomeert. In de berichtgeving hieromtrent kan ik nergens vinden of Ben de ouders en/of de leerling hierover heeft gesproken, vandaar mijn aanname dat het zijn aanname is.

Wat een ongelooflijk verkeerd signaal geef je dan af als directeur van een basisschool! Allereerst stel je iets vaags als een geloof boven de realiteit, namelijk dat er homoseksuele relaties zijn. Daarnaast is het rekening houden met gevoelens van anderen lovenswaardig, maar wegen de gevoelens van één als Jehovah's getuige opgevoed kind zwaarder dan de hele groep leerlingen van groep 8 die dit met elkaar besloten hebben? En alsof dat nog niet genoeg is zijn deze kinderen 12 jaar, een leeftijd waarop voorzichtigjes bepaalde zaken zich aan het ontwikkelen zijn, waaronder seksuele oriëntatie, stel dat er jongens of meisjes zijn die vermoeden dat ze homoseksuele gevoelens hebben. Dat wordt nu met één klap door deze beslissing van Ben weggezet als iets wat er eigenlijk niet mag zijn.

"Ik wil niemand uitsluiten van dit eindfeest" is de redenatie van Ben. Nou lieverd, dat doe je wel, een hele groepering zelfs. Hier is, als ik de nieuwsberichten er zo over zie, het laatste woord nog niet over gezegd. Er zijn ouders die het niet eens zijn met zijn beslissing en er gaan zelfs Kamervragen over gesteld worden. Maar wat ben ik verheugd en trots op de jongens en meisjes van groep 8 van de Anninkschool in Hengelo, en tegen de ouders van deze kanjers zou ik willen zeggen; jullie hebben fantastische kinderen opgevoed dat ze met elkaar met zo'n geweldig leuk initiatief komen!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten