donderdag 14 juni 2018

Toen was geluk ... #6

Mijn hele jeugd heb ik er thuis van gegeten, het Gouden Eeuw-servies. Het werd ook wel het Amsterdams Grachten-servies genoemd. Het was een ivoorkleurig servies met daarop Amsterdamse grachten en bekende gebouwen in zwart decor afgedrukt. Men spaarde het in de jaren 60 bij elkaar met de N-merkjes van Nutricia koffiemelk. Blijkbaar had mijn moeder dat dus gedaan. Het was het servies voor doordeweek. De spaaractie was een doorslaand succes, zodat ik vermoed dat het voor meer mensen een jeugdherinnering is.

Schilder en graficus Hendrikus Elias Roodenburg heeft zorg gedragen voor de tekeningen op het servies. Het servies werd vervaardigd in de porselein- en aardewerkfabriek Villeroy en Boch in Luxemburg. Ik vermoed dat mijn moeder het na jaren, ergens in de jaren 80, zo zat was dat ze het heeft weggedaan. We hebben nog geen eierdopje van het servies meer kunnen vinden, waar nu heuse verzamelaars van zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten