maandag 16 juli 2018

In de kast

Van de week waren er twee mannen met hoogwerker bezig iets aan de buitenmuur te bevestigen van het appartementengebouw naast de mijne. Het was een vierkant ding en ik had geen idee wat het zou kunnen zijn. Een buurvrouw die met mij op kwam lopen keek ook al naar boven en had ook niet het mistigste idee. Een airco? gokte ze. Ik ben dan niet nieuwsgierig genoeg om het te vragen, en liep naar boven. Ik ben dan wel nieuwsgierig genoeg om mijn pas in te houden toen ik die buurvrouw het wél aan de heren hoorde vragen, zodat ik heel onopvallend en passant hoorde dat het een vleermuizenkast is.

Een vleermuizenkast. Ik wist van het bestaan niet af. Ik weet wel dat er in Capelle vleermuisjes rondvliegen, en dat ze graag in holle bomen wonen. Maar ja, Capelle is nogal rigoureus met de bomenkap, dus gaat de gemeente klaarblijkelijk over tot het aanbrengen van kunstmatige verblijfplaatsen voor de dieren. Dat is dan wel weer lief. Nu las ik op internet dat deze kasten nadrukkelijk door de vleermuizen niet worden gebruikt als nestkasten, ze worden alleen gebruikt als slaapplaats of paarplaats. 

Binnenkort dus nieuwe bewoners in de straat. Leuk!

De nieuwe aanwinst in de straat: een vleermuizenkast

Als volleerd natuurfotograaf leg ik het nieuwe vleermuizenverblijf vast. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten