vrijdag 13 juli 2018

Toen was geluk ... #10

Toen ik in de vijfde en zesde klas van de lagere school zat (de huidige groepen zeven en acht), werden wij als kinderen in de gelegenheid gesteld om kinderpostzegels te gaan verkopen. Het idee van kinderpostzegels komt uit Zwitserland en werd daar in 1912 geïntroduceerd. Het principe van de kinderpostzegel is dat er bovenop de frankeerwaarde een toeslag wordt betaald welke ten goede komt aan goede doelen voor kinderen. Nederland was in 1924 het tweede land dat kinderpostzegels ging verkopen.

In de jaren 1975 en 1976 heb ik ook kinderpostzegels verkocht. Je kreeg een enveloppe mee waarmee je langs de deuren ging, aanbelde en vroeg: "Wilt u nog kinderpostzegels?" Ik kan me nog herinneren dat iemand vroeg van welke school ik was, en toen ik antwoordde; "Ceciliaschool", werd er tot koop overgegaan. De school stond denk ik goed aangeschreven bij deze mevrouw. Ten teken dat er was besteld plakte je een stickertje op de deur, zodat andere kinderpostzegelverkopertjes niet meer hoefde aan te bellen. Als ik me het allemaal nog goed herinner schreef je naam, adres en de hoeveelheid postzegels op die grote enveloppe, welke je eenmaal volgeschreven weer inleverde op school.

Enkele weken later kreeg je de enveloppe weer terug met daarin de bestelde zegels die je dan af ging geven bij de klanten, die vervolgens betaalden, zodat je als kind van 11, 12 jaar met een enveloppe met geld over straat ging. Kom daar in deze tijd nog es om. Al sinds 1992 is dat contante betalen verdwenen en geven de kopers een eenmalige machtiging af, want er werden, jawel, kinderen beroofd van hun enveloppe met geld.

Ik weet dat ik het indertijd erg leuk vond om te doen, en bij het zoeken naar de kinderpostzegels uit mijn jaren op het wereld wijde web kreeg ik met een glimlach een o ja-gevoel.

Kinderpostzegels 1975

Kinderpostzegels 1976


Geen opmerkingen:

Een reactie posten