dinsdag 23 oktober 2018

In Memoriam: Hamoudi al-Mutairi

Toen ik het verhaal van Hamoudi al-Mutairi las moest ik huilen. Huilen om wat hem is overkomen, om het volledige onbegrip van mijn kant, om de intens diepe haat ten opzicht van hem welke ik niet kan plaatsen en de machteloosheid die me overviel.

Hamoudi was een 14 jaar oude Iraakse jongen en hij genoot populariteit op Instagram. Het kan zijn dat dat ermee te maken heeft, want in minder dan een maand tijd zijn vier Iraakse vrouwen vermoord die werkten in de beauty industrie en/of actief waren op sociale media. Hamoudi is in Baghdad, vlak bij zijn huis, op straat aangevallen door een aantal mannen die hem er 'gay' uit vonden zien en hem letterlijk hebben afgeslacht, er is geen ander woord voor te vinden. Zij staken hem met messen in zijn buik. Eén van de aanvallers heeft het hele gebeuren op camera vastgelegd en het gedeeld op sociale media (ik heb die opname niet gezien, de beschrijving ervan alleen al zit nu dagenlang in mijn hoofd).

Een stem van de aanvallers stelt hem vragen, waaronder: 'Wie is je vriendje?' Hamoudi lijkt in shock te zijn, vraagt waar al dat bloed vandaan komt en wat er uit zijn maag komt. Degene die het filmt antwoordt lachend: 'Je ingewanden'. Hamoudi smeekt om hem naar het ziekenhuis te brengen. Zijn laatste woorden voor hij sterft zijn: 'Waar is mijn moeder?'

Machteloos over zoveel blinde haat, ik zei het al, wat kunnen we daar toch aan doen? Een jongen van 14 en ook de dames voor hem vermoord en waarom? Ik begreep zelfs dat er een Nederlands-Irakees model is hier in Nederland die ook wordt bedreigd en tevens zijn familie in Irak.

Daarom dit kleine in memoriam voor Hamoudi, het is voor nu het enige wat ik kan doen, zijn afschuwelijke lot doorvertellen.

Hamoudi al-Mutairi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten