vrijdag 26 oktober 2018

Koel helder water

Vorige week woensdag liep ik aan het begin van de avond van het metrostation naar huis en zag dat er nog mannen bezig waren met de al maanden aan de gang zijnde werkzaamheden in de straat. Dat is vrij opmerkelijk op dat tijdstip, ik kwam halverwege een buurman tegen en liep met hem op. "Ze hebben er zin in" zei ik doelend op de ongewone activiteit. "Ze moeten wel" was het antwoord, "Ze hebben tijdens de graafwerkzaamheden de hoofdwaterleiding geraakt, we hebben zonder water gezeten".

Resumeert u even mee? Bij de werkzaamheden aan de bergingen vorig jaar is er door mijn gasleiding heen geboord, enige tijd terug is tijdens het graven de telefoon- en computerkabel geraakt en nu weer de hoofdwaterleiding. Iets vertelt me dat er op toegezien wordt dat degene die de werkzaamheden het goedkoopst aanbiedt zonder al te veel omhaal de klus krijgt, en dat dit soort ongelukjes op de koop toe worden genomen.

Ik was die dag niet thuis dus heb er niets van gemerkt. Gisteren lag er een brief in de bus dat de woningcorporatie, bij wie naar eigen zeggen veiligheid bovenaan de agenda staat, preventief monsters van het water hebben laten nemen, waarna een laboratorium de kwaliteit ervan heeft onderzocht. Een gedeelte van de bewoners kreeg uit voorzorg het advies om water eerst te koken alvorens het voor consumptie te gebruiken. Voor de overig bewoners was er op dat moment geen directe aanleiding om dat advies ook te krijgen. Daar hoorde ik bij, de watertoevoer naar mijn woning was slechts voor een korte tijd gestagneerd.

Intussen is vast komen te stellen dat de e.coli-bacterie niet in de watermonsters aanwezig is. Nou dat is dan fijn om te weten, echter is er wel een geringe verhoogde concentratie van bacteriën van de coligroep aangetoond. Dit betekent niet dat er schadelijke bacteriën in het water zitten, maar het kan ook niet volledig worden uitgesloten. Vandaar dat vandaag de leidingen worden gespoeld, waarna er opnieuw monsters van worden genomen, om er zeker van te zijn dat het water weer helemaal schoon is. Het advies is om het water voor consumptie, tot alles weer in orde is, te koken.

Ik drink hooguit één glaasje water per dag, voor de rest gebruik ik het om thee, koffie of eten te bereiden en dan wordt het vanzelf gekookt. Maar volgens mij kosten die herstelwerkzaamheden van alles wat fout gaat ook steeds geld, wat misschien uitgespaard had kunnen worden door met een iets ervarener bedrijf in zee te gaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten