vrijdag 23 november 2018

Allerhande

Hoe weet je dat het in een land heel erg goed gaat? Als inwoners ervan overstuur raken als in de kersteditie van een gratis verkrijgbaar kooktijdschriftje naar hun idee teveel vegetarische recepten staan. Dan heb je verder gelukkig een zorgeloos leven. Ik heb het over Allerhande een gratis verkrijgbaar tijdschrift met recepten van supermarktketen Albert Heijn. En lieve mensen, 'gratis' is hier toch echt wel het sleutelwoord. Je hoeft het tijdschriftje niet mee te nemen, het is geen verplichting, je hoeft er ook niet uit te koken, er zijn ontelbare andere kookboeken en -tijdschriften, weliswaar tegen betaling, waarin recepten staan met kilo's vlees van diverse dieren en hoe die te bereiden met foto's en al.

Ik begreep dat er grote teleurstelling heerst onder carnivoren die bang zijn voor de vegetarisatie van Nederland. Nou, dat zal wel meevallen hoor, er worden 1800 edelherten afgeschoten in de Oostvaardersplassen, dus een hertenbiefstuk is heus nog wel te krijgen. En hoewel tegen dovemansoren gezegd waarschijnlijk, veel vlees eten is niet zo gezond....drie...twee...één.... Mogen we dan helemaal niks meer in dit land? Je hoort en ziet die mensen voor je die zich meteen aangevallen voelen. Vaak mensen die met verkleinwoorden spreken om het onderwerp van discussie minder erg te doen lijken: 'Ik wil gewoon een stukje vlees/patatje/biertje/sigaretje kunnen eten/drinken/roken.'

Ja dat kan ook allemaal, leef je leven, maar er is langzaamaan een bewustwording aan de gang dat (te veel) vlees eten niet verstandig is en er komen ook steeds meer alternatieven. En daar hóef je helemaal niks mee, het is en blijft een keuze. Dus om nu volledig van slag te zijn omdat Albert Heijn meegaat hierin is wat overdreven. En ja, ik eet ook vlees, ik heb onlangs nog gedineerd bij biefstukrestaurant Loetje, waarbij een van de jus druipende kwaliteitsbiefstuk wordt geserveerd met brood om mee te dopen. Ik voelde een ader dichtslibben terwijl ik het at. Maar daarnaast eet ik ook genoeg dagen vegetarisch, het is, zoals zoveel, niet zwart/wit. Ik neem Allerhande eigenlijk nooit mee, maar ik ben van plan om bij mijn volgende bezoek aan Albert Heijn het deze keer wel te doen. Ik heb wel zin in een aantal lekkere vegetarische recepten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten